Annonce
Erhverv

Corona udløser kæmpetab til Jysk Fynske Medier

På trods af store tab fastholdt Jysk Fynske Medier at udgive samtlige aviser og ugeaviser under coronakrisen i stedet for at sende de ansatte hjem på lønkompensation. Billedet viser Jysk Fynske Mediers livecenter i Horsens, der blandt andet styrer alle koncernens netaviser. Foto: Morten Pape
Coronakrisen koster Jyske Fynske Medier et stort underskud i 2020, for det var dyrt at holde alle medierne i gang i de kritiske måneder, hvor danskerne hungrede allermest efter nyheder. Samtidig er der lagt store investeringer i fremtidens medier.

Økonomi: Når man er Danmarks største formidler af avisannoncer, falder hammeren hårdt, når store dele af erhvervslivet lukker ned, som vi har set det under coronakrisen.

Jysk Fynske Medier, der blandt andet udgiver denne avis, kom derfor ud af 2020 med et underskud på 98 millioner kroner, efter at omsætningen faldt med fire procent til 1,8 milliarder kroner.

Resultatet ligger tæt på det, Jyske Fynske Mediers topchef, Jesper Rosener, forudsagde allerede i april sidste år, da coronakrisens alvor stod klart.

Mediekoncernens annoncesælgere skal normalt hente annonceordrer for 2-3 millioner kroner hjem hver dag, men pludselig hørte ordrestrømmen op.

- Fra den ene dag til den anden kom der ikke bookinger ind, men vi fik til gengæld aflyst bookinger på annoncer for mellem 2 og 4 millioner kroner om dagen. Vi kunne altså ikke sælge noget, og vi mistede også det, vi havde solgt. Så er det svært at regne ud, hvor det ender, siger Jesper Rosener.

Han fik derfor beregnet forskellige scenarier for, hvordan krisen ville ramme den private medievirksomhed, og den endelige prognose viste sig at holde stik.


Fra den ene dag til den anden kom der ikke bookinger ind, men vi fik til gengæld aflyst bookinger på annoncer for mellem 2 og 4 millioner kroner om dagen.

Jesper Rosener, adm. direktør, Jysk Fynske Medier


Holdt ikke fri

Jesper Rosener lægger vægt på, at underskuddet kunne være væsentligt mindre, hvis Jysk Fynske Medier havde skåret aktiviteten ned til et minimum i de kritiske forårs- og sommermåneder sidste år.

- Vi har regnet det igennem og hvis vi havde sendt næsten alle vores ansatte hjem, lukket produkter ned og holdt fri, så kunne vi have fået 100 millioner kroner i lønkompensation alene i de første tre måneder, siger Jesper Rosener.

Ledelsen traf et andet valg og holdt gang i samtlige 15 dagblade og 63 ugeaviser, som Jysk Fynske Medier udgiver.

- Vi har brugt pengene på at opretholde vores bidrag til demokratiet. Det er vores grundlag, og derfor har vi gjort det, siger Jesper Rosener.

Virksomheden har i alt modtaget over 35 millioner kroner fra henholdsvis støtte fra staten som en særlig covid-19-kompensation, der er udløst af tabt annoncesalg, samt frivillig lønnedgang fra medarbejdere.

Annonce

Fokus på udvikling

Samtidig indeholder regnskabet 60 millioner kroner i udviklingsprojekter, som blev betalt sidste år, og som skal fremtidssikre medievirksomheden. Det kan lade sig gøre, fordi Jysk Fynske Mediers ejere, en række fonde og private investorer, gav hinanden håndslag på at undvære udbyttebetalinger i tre år, mod at virksomheden udvikler sig - ikke mindst i den journalistiske kvalitet.

Det arbejde fortsætter i år, hvor Jysk Fynske Medier har sat gang i et projekt til 30 millioner kroner, der skal bekæmpe nyhedsørkener. Det er byer, der ikke længere har haft en uafhængig, journalistisk dækning, og som fremover skal dækkes af ultralokale betalingsmedier.

De trykte aviser har fortsat et solidt aftryk i Jysk Fynske Mediers økonomi, men stort set alle nye kunder går ombord i de digitale medier. 25 procent af læserne har i dag et digitalt abonnement, og målet er at nå op på 50 procent i 2025.

Selvom corona fortsat påvirker økonomien, så forventer Jesper Rosener at lande et lille overskud i 2021.

3 hurtige om Jysk Fynske Mediers økonomi

  1. Omsætningen faldt i 2020 med 4 procent til 1,8 milliarder kroner. Resultatet blev et underskud på 98 millioner kroner mod et overskud på 21 millioner kroner i 2019. Resultatet betragtes af ledelsen som "utilfredsstillende".
  2. Virksomheden overtog i maj 2020 Helsingør Dagblad, Lokalavisen Nordsjælland og otte ugeaviser i hovedstadsområdet. Desuden blev der afsat 60 millioner kroner til udviklingsprojekter. 
  3. Jysk Fynske Medier havde ved udgangen af 2020 en egenkapital på 177 millioner kroner og beskæftigede 1.694 medarbejdere. 
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce