Annonce
Østjylland

Corona sparker liv i hverdagscyklismen: Flere tager den tohjulede under krisen

- Hvorfor skynder folk sig videre i bilen til næste sted? Så tag dog en cykel, siger Henrik Lunn Christiansen, der selv har skiftet bilen ud med cyklen inden for de seneste halve år. Foto: Lars Rasborg
Fitnesscentre, biler og offentlig transport har de seneste 10 år givet cyklerne baghjul i cykelnationen Danmark. Men under corona har hverdagscyklismen fået en ny opblomstring, som blandt andre Danmarks største cykelgrossist HF Christiansen nyder godt af.
Annonce

Randers: Det kan være let at springe cykelturen over. Det ved selv Henrik Lunn Christiansen, der som oldebarn til Hans Frederik Christiansen, og dermed en del af fjerde generation i cykelgrossistfirmaet HF Christiansen, om nogen er repræsentant for det tohjulede transportmiddel.

For med adresse i Aarhus gennem en årrække blev bilen ofte førstevalg. Og det var derfor først, da han i sommer flyttede fra Aarhus til Randers, at bilen for alvor fik en tiltrængt pause i garagen til fordel for cyklen. Et skifte, der har krævet tilvænning, indrømmer han.

- Men nu hader jeg at sidde i kø i bilen. For jeg har både bedre samvittighed og mere overskud til at tænke, når jeg bevæger mig ud på cyklen, siger Henrik Lunn Christiansen, der siden 2012 har været økonomi- og eksportansvarlig i HF Christiansen, hvor han sammen med sin far og to søskende er en del af den daglige ledelse.

Han er derfor som danskerne er flest; glad for sin cykel, men forfalden til at tage andre løsninger, når de byder sig. Og netop derfor er han ekstra glad for den udvikling, som corona har medført for cyklismen i Danmark, selvom han gerne havde været virussen foruden.

- Normalt når der er krise i samfundet, så stopper alt køb af varige forbrugsgoder, fordi folk enten syr deres penge ind i madrassen eller bruger dem på ferier i stedet, siger han og tilføjer:

- Men denne krise har været anderledes, fordi der har været rigtigt meget, der har talt for cykler som en løsning på alt fra, hvordan folk har kunnet motionere, til hvordan de har kunnet undgå at sidde ved siden af andre i bussen samtidig med, at samfundet har tilskyndet folk til blandt andet at holde cykelferier herhjemme.

- Så selvom det er på en trist baggrund, har det været positivt for cyklismen, siger Henrik Lunn Christiansen.

Annonce

En enlig svale

I de seneste 10 år har salget af cykler i Danmark været faldende. Og det har sat sit præg på forretningen hos Danmarks største cykelgrossist HF Christiansen.

- Det år, hvor vi solgte flest cykler, var i 2008, efter vi igennem en 10 års periode havde overtaget fire-fem andre cykelgrossister, fortæller Henrik Lunn Christiansen.

- Men cykelsalget de sidste 10 år er gået støt tilbage, imens vores markedsandel har været stort set uændret. Så ser man på salget, så har vi i dag kun omkring 60 procent af det salg, vi havde i 2008, forklarer han.

Udvikling i salg af konventionelle cykler i Danmark:

2009: 539.263 solgte cykler

2010: 540.818 solgte cykler

2011: 454.831 solgte cykler

2012: 485.538 solgte cykler

2013: 454.389 solgte cykler

2014: 439.691 solgte cykler

2015: 475.099 solgte cykler

2016: 454.544 solgte cykler

2017: 370.559 solgte cykler

2018: 354.358 solgte cykler

2019: 376.453 solgte cykler

Til gengæld har et andet tohjulet transportmiddel de sidste fem år gjort sit til at få flere danskere op af sofaen og ud på cykelstierne; nemlig elcyklen.

- Det er meget sjovt, for i første omgang var elcyklerne egentligt tiltænkt seniorer. Men i dag er det for mange blevet et alternativ til bil nummer to. Og det er superinteressant, og det har været rigtigt vigtigt for vores branche, at der kom sådan en enlig svale forbi, siger Henrik Lunn Christiansen.

- Men elcyklernes fremdrift kan ikke kompensere for den tilbagegang, der har været i salget af almindelige cykler, understreger han.

Udvikling i salg af elcykler i Danmark:

2009: 0 solgte elcykler

2010: 0 solgte elcykler

2011: 0 solgte elcykler

2012: 7.217 solgte elcykler

2013: 15.716 solgte elcykler

2014: 24.308 solgte elcykler

2015: 35.586 solgte elcykler

2016: 29.598 solgte elcykler

2017: 37.947 solgte elcykler

2018: 45.867 solgte elcykler

2019: 55.319 solgte elcykler

Til gengæld har den nuværende krise gjort sit til at vende op og ned på alt. For hvor årene fra 2008 og frem til 2019 har været kendetegnet af en dalende interesse for cykelkøb, har i år været helt anderledes.

Annonce

Stadig arbejde forude

- Det har virkelig været et år, hvor vi er blevet tvunget igennem alle økonomiske discipliner og hele følelsesregistret, fortæller Henrik Lunn Christiansen, der i begyndelsen af marts med god grund frygtede for, hvad nedlukningen af landet ville få af betydning for salget.

- Normalt er marts, april og maj de vigtigste måneder for os overhovedet. Så oplever vi et fald i en af de måneder, så er det normalvis ikke noget, som vi kan kompensere for senere på året, forklarer Henrik Lunn Christiansen.

10 procent af de cykler, som HF Christiansen sælger, bliver samlet i Randers eller Göteborg. Resten bliver samlet andre steder ude i verdenen. På billedet ses Inge Ildvad, produktionsmedarbejder hos HF Christiansen gennem 26 år, i færd med arbejdet. Foto: Lars Rasborg

Af god grund var optimismen i firmaet ikke stor, da cykelhandlerne fra den ene dag til den anden begyndte at lukke ned. En situation, der ikke blev hjulpet mere på vej af de ekstra sundhedshensyn, der skulle tages i firmaet, og som betød, at de ansatte måtte arbejde i skiftehold.


Det her år har været antitesen af, hvordan cyklismen ellers har udviklet sig de seneste 10 år. Så nu arbejder vi hårdt for at lade den trend fortsætte.

Henrik Lunn Christiansen, økonomi- og eksportansvarlig i HF Christiansen


Men efter påske begyndte salget uventet at tage fart.

- Pludselig blev der travlt hos cykelhandlerne, og det blev der derfor også hos os, fortæller Henrik Lunn Christiansen, der nu nærer håb om, at udviklingen vil fortsætte.

- Det her år har været antitesen af, hvordan cyklismen ellers har udviklet sig de seneste 10 år. Så nu arbejder vi hårdt for at lade den trend fortsætte. For den dag corona ikke længere er her, er vi kun lykkedes, hvis folk fortsat vil cykle mere, end de gjorde før corona, siger Henrik Lunn Christiansen, som ikke tror på, at udviklingen vil komme af sig selv.

- Det vil stadig kræve arbejde at overbevise politikerne og befolkningen om, at det at cykle foruden frisk luft også kan være en løsning til problemer som trængsel i trafikken, fedme og det stigende behov, der er i samfundet for digitale frirum. Så vi skal være gode til at fastholde denne her udvikling - også uden corona, understreger han.

Annonce

Potentiale for eksport

Det er ikke kun i Danmark, at flere er begyndt at tage cyklen frem. Også i lande som USA, England, Tyskland og flere steder i Asien er hverdagscyklisme begyndt at få medvind som et alternativ til den offentlige transport. Og det har skabt en anden udfordring for HF Christiansen; at få varer hjem til tiden.

- Lige nu er der kamp om levering og udbud. Så det er blevet den store slagmark at få tilvejebragt varer i den rette mængde til rette tid, siger Henrik Lunn Christiansen.

Derfor har HF Christiansen også måttet ændre i deres tilgang til bestillinger, ikke mindst fordi størstedelen af deres varer bliver produceret, samlet og hentet hjem fra Asien på fabrikker, hvor også mange andre bestiller cykler hjem fra.

Hvor HF Christiansen før corona arbejdede med en såkaldt leadtime på fem-seks måneder, hvilket er tiden fra en cykelordre afgives til cyklerne ankommer i containere til Danmark, har de i dag en leadtime på 12-14 måneder.

- Så vi er allerede i gang nu med at forudse, hvad efterspørgslen på vores cykler bliver i efteråret 2021 og foråret 2022, siger Henrik Lunn Christiansen.

Men den stigende efterspørgsel i udlandet efter cykler er ikke kun en udfordring for den danske cykelgrossist. Den har også vist, hvilke muligheder der kan være for HF Christiansen ved at bevæge sig ud over landets grænser.

For hvor lande som Frankrig, England og USA tidligere udelukkende har set cyklen som en kilde til motion, og derfor primært har købt racercykler og mountainbikes, har de i dag fået øjnene op for den konventionelle hverdagscykel som et transportmiddel til og fra skole og arbejde. Netop den cykeltype som HF Christiansen har specialiseret sig i at sælge.

- Så det er med til at understrege, at potentialet for at eksportere er til stede. Og på den måde har corona faktisk kickstartet en ny måde at bruge cyklen på, siger Henrik Lunn Christiansen og tilføjer så:

- Udfordringen er så bare, om vi har varer nok til at tilfredsstille det behov, der er opstået. For det nytter jo ikke at gå ind på et nyt marked, hvis ikke vi har de varer, der skal til.

Men planen er, at HF Christiansen indenfor de kommende 12-24 måneder skal i gang med i hvert fald et ud af de i alt 5-10 eksportprojekter, som de i øjeblikket er ved at undersøge nærmere.

Annonce

En god fortælling

- Historiefortællingen om, at vi cykler meget i Danmark, skaber jo et godt potentiale for at sælge cykler, siger Henrik Lunn Christiansen, der blandt andet ser et potential i at sælge flere hverdagscykler i de europæiske storbyer som London, Hamborg og Berlin.

Men også Japan ser han som et godt bud på et kommende marked at indtage.

- Hvis vi kan spille på den danske cykelkultur, godt dansk design og et bæredygtigt produkt, så kunne det have en vis appel for et samfund som Japan, der jo samtidig er et meget købekraftigt samfund, forklarer han.

Uanset hvad valget falder på, vil fokus dog fortsat være størst på hjemmemarkedet.

Cykelmærket Raleigh har engelske rødder, men er blevet udviklet med det danske marked for øje af HF Christiansen, som blandt andet håndsamler Raleighs Tourist de Luxe-model i Randers. Udover Raleigh står virksomheden også bag mærker som Avenue, Bike by Gubi, Centurion, MBK, Nishiki, Principia og Winther. Foto: Lars Rasborg

- Danmark er jo vores hjemmemarked og hjerteblod, så vi kunne aldrig drømme om at åbne en flanke ved at kaste os ud i en masse eksporteventyr og så skylle vores hjertebarn ud med badevandet, understreger Henrik Lunn Christiansen.

For selvom cyklerne på cykelstierne i Danmark er blevet færre, er medvinden trods alt blevet større.

Om HF Christiansen A/S

  • HF Christiansen A/S er en international producent af cykler og et af verdens ældste cykelfirmaer, etableret af Hans Frederik Christiansen tilbage i 1903, da han startede sin cykelforretning i Randers.
  • Firmaet er familieejet og ledes i dag af tredje generation, Jørgen Christiansen, mens fjerde generation, børnene Peter Christiansen; med ansvar for IT og logistik siden 2010, Henrik Lunn Christiansen; med ansvar for eksport og økonomi siden 2012 og Charlotte Rye Egegaard Christiansen med ansvar for HR og marketing siden 2015, alle er del af den daglige ledelse.
  • I dag står HF Christiansen A/S for udvikling, produktion og distribution af mærkerne Raleigh og Nishiki i Danmark og Sverige, Centurion i Norden og de baltiske lande, MBK og Motobécane i EU og Winther, Principia, Taarnby, Avenue og Bike by Gubi på det danske og de internationale markeder.
  • Firmaet sender årligt mere end 50.000 cykler ud til forhandlere i Danmark og 15.000 cykler ud til forhandlere i Sverige gennem deres datterselskab Unicykel AB.
  • Sammen med det svenske datterselskab Unicykel AB repræsenterer HF Christiansen A/S omkring 60 ansatte og en omsætning på omkring 300 millioner kroner årligt.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce