Annonce
Fyn

Fynsk firma dropper det traditionelle hierarki: Nu skal medarbejderne selv bestemme deres løn

Shinta og Esben Darling ledte efter et sted, hvor de kunne lade familie- og arbejdsliv smelte sammen. Det fandt de i 2007, da de købte et trelænget bindingsværkshus, som de siden har bygget om og bygget til, så de nu har plads til både familieliv og virksomheden, som i dag har 27 medarbejdere og markante vækstplaner. Foto: Trine Grauholm
Shinta og Esben Darling vil firedoble omsætningen i deres internationale virksomhed, Colourbox, i løbet af de kommende to år. Derfor har de opdateret alle systemer og dropper nu også det traditionelle hierarki. Fremover skal medarbejderne selv fastsætte deres løn, holde udviklingssamtaler og prioritere opgaverne i selvstyrende grupper. Tanken er, at medarbejderne alligevel er bedre til at løse problemerne end de to ejere, som også undgår fælden med at blive begravet i administrative opgaver.

Stige: En langsomt kørende truck på grusvejen ned mod Colourbox hvirvler støv op langs markerne i det nordlige Odense og gør på den måde kontrasten endnu mere slående.

Virksomhedens idylliske bindingsværksgård fra 1877 er nemlig omdannet til en hypermoderne kombination af familiebolig og virksomhedsdomicil, hvor ægteparret Shinta og Esben Darling lige nu har trådt speederen i bund for at komme endnu mere ud over landets grænser.

- Vi vil gerne være fire gange så store i løbet af de næste to år. Det er relativt ambitiøst, og der er mange komponenter, der skal falde på plads som i et tandhjul. Men de første byggesten er på plads. Vi har ansat og bygget vores systemer efter, at vi nu skal ud over stepperne, siger Esben Darling.

Virksomheden lever af at sælge såkaldte stockfotos på licensaftaler gennem Colourbox og af at opbevare digitalt materiale, som kunderne kan tilgå overalt, i programmet Skyfish. En forretningsmodel, der har sikret dem en række store, danske kunder som Aller Media, Mærsk, Arla og Danske Bank foruden en lang række kommuner, og gennem en årrække har de skabt millionoverskud.

Fokus er derfor nu rettet mod det tyske marked, hvor virksomheden længe har haft kontor i Berlin og derigennem vil forsøge at få en større andel af markedet. Desuden har Colourbox for nylig åbnet salgskontorer i både Spanien og Finland.

- Det har været strategien fra start. Colourbox har hele tiden været en international virksomhed, alt foregår på engelsk, og vi har medarbejdere fra hele verden. Vi er ikke tilfredse med at skabe en lille virksomhed her. Vi vil mere, fordi det er sjovt. Det har ikke noget med kroner og ører at gøre. Det er simpelthen, fordi det er sjovt at udvikle os, og vi bliver også nødt til at udvikle os for at holde på de mennesker, vi har her. Hvis ikke de føler, at de hvert år lærer noget, rykker de videre, forklarer direktør Shinta Darling.

Systemer er opdateret

Colourbox har derfor gennem lang tid haft fokus på at skabe forudsætningerne for, at virksomheden kan tage det næste skridt.

Først har det handlet om at få de rigtige mennesker og kompetencer om bord, og med 27 medarbejdere fra hele verden har Colourbox fået opdateret alle systemer, så gammel kode ikke står i vejen for ny kode, alle hjemmesider er up to date, og senest har Colourbox lanceret sin mobilapp i kodesproget Flutter, som skal fremtidssikre den. Samtidig kan den fungere offline, så den kan bruges til at dokumentere byggeprocesser under jorden for eksempel i forbindelse med byggeriet af den kommende Femern-forbindelse.


I salg er der ingen individuelle bonusser mere, og medarbejderne vurderer selv hinanden. Det er også vores plan, at de selv skal bestemme lønnen. Alle skal skrive en ansøgning til gruppen og begrunde, hvad de mener, de er værd. Der er ingen ledere i gruppen, og vi ser mere os selv som supportpersoner end ledere.

Esben Darling, stifter og ejer af Colourbox


Mindst lige så vigtigt er det imidlertid, at Shinta og Esben Darling har besluttet at droppe alle traditionelle, hierarkiske ledelsesstrukturer og i stedet arbejde med selvstyrende grupper, der suverænt bestemmer, hvordan de vil gribe en opgave an, og hvilke ressourcer der skal kobles på den.

- Det er ikke os i ledergruppen, der skal træffe beslutninger. Meningen er, at der kommer selvstyrende grupper i hele virksomheden, og at alt bliver styret ud fra den tankegang, forklarer Shinta Darling.

Colourbox startede med at indføre selvstyrende grupper i ledelsen, og for Shinta Darling var det en overraskelse, hvor effektivt det har været. Foto: Trine Grauholm

Inspirationen stammer fra Holland, hvor man med succes har brugt modellen blandt hjemmesygeplejersker og social- og sundhedsassistenter ud fra en overbevisning om, at det er dem, der er tættest på borgerne, der ved, om Fru Jensen har brug for en kop kaffe eller en støvsugning.

På samme måde er Shinta og Esben Darling overbeviste om, at det er medarbejderne, som sidder tæt på kunderne, der er bedst til at gennemskue deres behov i en kompleks virksomhed med en million brugere fordelt over hele verden.

- I salg er der ingen individuelle bonusser mere, og medarbejderne vurderer selv hinanden. Det er også vores plan, at de selv skal bestemme lønnen. Alle skal skrive en ansøgning til gruppen og begrunde, hvad de mener, de er værd. Der er ingen ledere i gruppen, og vi ser mere os selv som supportpersoner end ledere, fortæller Esben Darling.

Om Colourbox

  • Colourbox blev stiftet i 2005 af Esben Darling. Han ejer stadig virksomheden, som Shinta Darling er direktør i.
  • Virksomheden står på to ben: Det ene ben er Colourbox, som er salg af såkaldte stockfotos på licensaftaler. Billederne kommer ind via virksomhedens 20.000 tilknyttede fotografer. Hver dag tikker 10.000 billeder, som manuelt skal tjekkes, ind i virksomheden. Det andet ben er Skyfish, som er en digital opbevaringsplads til billeder, videoer og andet materiale, kunderne gerne vil kunne tilgå online overalt.
  • Virksomheden er fra begyndelsen tænkt som en international virksomhed. Sproget på hovedkontoret i Odense N er engelsk, og medarbejderne kommer fra hele verden. Colourbox har i mange år haft kontor i Berlin, og for nylig har virksomheden også åbnet salgskontorer i Spanien og Finland.
  • Har 27 medarbejdere og kom ud af 2019 med et overskud på knap tre millioner kroner før skat.

Netop ledelsen var første led til at teste den nye organisationsform, og opgaven blev derfor at prioritere og løse opgaverne sammen, én efter én.

- Ledelsesgruppen er det sværeste lag at introducere det i, for som leder er man opdraget til at løse problemerne selv. Det er det, man bliver målt på, får løn for og bliver til mere end andre på. Det har vi måttet bryde ned. Det er ikke dig, der skal løse problemerne. Det er os, der skal løse problemerne, forklarer Esben Darling.

Den nye måde at organisere arbejdet på er også slået igennem i salgsafdelingen, og de kommende måneder bliver det rullet ud til resten af virksomheden på baggrund af de erfaringer, Colourbox allerede har gjort sig.

- Jeg er forbløffet over, hvor effektivt, det er, siger Shinta Darling.

- Hvis vi i gamle dage havde syv opgaver, ville der sidde en eller to med hver af dem, og det ville tage lang tid at løse dem. I stedet samlede vi hele salgsteamet og bad dem om selv at bestemme, hvordan de ville løse opgaverne. Det skulle bare være færdigt på seks dage. Den opgave, jeg selv var en del af, brugte jeg tre timer på, hvor jeg førhen måske ville have brugt 14 dage, hvis jeg skulle have løst alle elementerne, fortæller hun.

Med et mål om at firedoble virksomheden i løbet af de kommende to år har Colourbox samtidig stort fokus på at holde fast i pionerånden og iværksætterkulturen. Derfor indfører de selvstyrende grupper, så virksomheden undgår fælden med at ende med at bruge alt for stor en del af tiden på at administrere. I stedet skal beslutningerne træffes blandt de medarbejdere, der ved mest om den enkelte sag. Foto: Trine Grauholm
Annonce

Del af et økosystem

Ændringerne betyder også, at grupperne på 10-12 medarbejdere selv bestemmer, hvad de skal bedømmes på. En opgave, Esben Darling har oplevet, at de er dygtige til. Samtidig er hans erfaring, at det giver en større loyalitet overfor målet, når det er ét, man selv har fastsat i gruppen.

- Vi er alle sammen en del af et økosystem i virksomheden. Jeg har brug for udvikling, design og marketing for at løse mine opgaver, og vi kan se, at produktet bliver bedre på den her måde. Vi lever i bund og grund af tillid fra kunderne, og den tillid starter internt, og så kan jeg se, at problemerne bliver løst. Den strøm af problemer, man som leder er vant til at blive præsenteret for, kommer lige pludselig ikke, for medarbejderne løser dem selv, oplever Esben Darling.

Fem gode råd fra Shinta og Esben Darling

1. Stil højt. Vi har fra første dag stilet højt. De første kunder var ikke de nemmeste. Vi startede med at ringe til Aller Media, da vi var helt nystartede, og så havde vi et tilbud, de ikke kunne sige nej til. Vi har arbejdet i den ånd, at det ikke skal være nemt. Derfor har vi også taget kommuner og offentlige virksomheder først. Når man kan lande de sværeste kunder, kan man også mange af de andre ting, man får brug for.

2. Vær bevidst om, hvad du er dygtig til, og hvad du har brug for hjælp til. Vi har gået efter nogle af de helt store presseagenturer og webagenturer som samarbejdspartnere, og så har vi ansat medarbejdere, der er dygtige end os selv, og har lyttet til dem. Derfor er vi vokset gennem årene.

3. Gør tingene rigtigt og ordentligt fra start, for du kommer til at gøre de samme ting igen og igen, og du begynder med at lægge det fundament, du skal bygge videre på. Hvis halvdelen af forretningen er bygget på vennetjenester, bliver din forretning aldrig andet end det.

4. Vær passioneret. Du kommer til at møde masser af modgang. Den eneste, der holder dig oppe, er dig selv. Der kommer ikke andre og fortæller dig, at det nok skal lykkes. Det skal du selv sige. Efter 10 nederlag skal du stadig holde fokus på den ene optur, du også har haft.

5. Forstå kundernes behov. Som iværksætter får du hurtigt enormt travlt. Der er papirarbejde, fakturaer og regnskaber, og du skal købe telefoner og skriveborde. Alt sammen noget, der ikke handler om kunderne og deres behov. Det skal du frigøre dig så meget som muligt fra for at blive ved med at være i kontakt med kunderne og forstå deres behov. Man kan let forelske sig i sine egne systemer og funktioner, men kunderne er fløjtende ligeglade med, hvad du kan. Det er deres problemer, du skal tage hånd om.

De nuværende medarbejdere bliver i høj grad også inddraget, når der skal ansættes nye medarbejdere, som ikke bare skal have den rette faglige profil, men mindst lige så vigtigt også personligt skal passe ind i virksomheden med værdier, der handler om at behandle hinanden med respekt, ærlighed, teamwork, at møde forberedt og gøre sig umage. Universelle værdier, der betyder, at de kulturforskelle, der helt naturligt vil være i en gruppe med medarbejdere fra lande som både Brasilien, Indien og Rumænien, efterhånden bliver som at cykle. Når man først har lært det, er det ikke længere noget, man tænker over.

Annonce

Vil beholde iværksætter-kulturen

Kultur er imidlertid helt afgørende for den udvikling, Colourbox har for øje.

Selv om virksomheden blev stiftet tilbage i 2005, omtaler Esben Darling stadig parret bag som iværksættere trods det, at virksomheden for længst har konsolideret sig.

- Som selvstændig i en ejerledet virksomhed falder man tit i fælden med at være en del af alle beslutninger og være den, alle kigger på, når der skal træffes beslutninger eller løses problemer. Men i stedet for, at vi løser problemerne, tror vi, at medarbejderne er meget bedre til at gøre det. Kompleksiteten i vores virksomhed er enormt stor. Vi skal både kunne forstå, hvad Jytte i Brovst og John i New York har brug for, og vi tror på, at de medarbejdere, der sidder tættest på, er de bedste til at træffe beslutningerne, forklarer Esben Darling.

Den nye organisationsstruktur med selvledende grupper er derfor en væsentlig faktor for, at virksomheden de kommende år kan firedoble omsætningen, sådan som målet er.

- Vi skal bevare pionerånden og det drive, der ligger i at være iværksætter. Vi skal ikke være administratorer eller en virksomhed med én eller to iværksættere og en masse embedsfolk. Alle i virksomheden skal være iværksættere og have midler og økonomi til at træffe beslutninger, understreger Esben Darling.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce