Annonce
erhvervplus

Champagne-par i optur: Vores system kunne slet ikke følge med

Michael Arbo Mortensen og Dinna Arbo står sammen bag Champagne for Alle og konceptet champagnekassen.dk, så er vækstet med knap 25 procent om måneden siden marts. Pressefoto
Dinna Arbo sagde sit job op og gik fuldtid ind i familiens iværksættervirksomhed, netop som coronaen ramte Danmark. Det har dog ikke bremset væksten, tværtimod, og nu er strategien også klar hos Champagne for Alle.
Annonce

GREVE: De fleste virksomhedsledere kender fornemmelsen af at lægge sporet til fremtiden, mens driften kører stærkt afsted, og vi hører ofte klichéen om, at flyvemaskinen bliver bygget færdig efter takeoff.

Sådan er forandringsledelse og forretningsudvikling, når spillets regler pludselig ændrer sig. For eksempel på grund af en verdensomspændende virus-epidemi.

Og sådan har 2020 også formet sig for parret bag virksomheden Champagne for Alle og konceptet Champagnekassen.dk, der leverer champagne til private på abonnement.

1. marts tog Dinna Arbo det store spring og gik fuldtid ind i firmaet, som også har været hendes mand Michaels levevej gennem de seneste to år. Hun havde netop sagt sit job op som HR-konsulent hos Kopenhagen Fur, og parret havde investeret i et stort varelager, da landet få dage senere lukkede ned.

- Jeg tænkte, enten gør vi det samme, eller også sætter vi en kæmpe-vindmølle op og satser på medvind. Vi valgte heldigvis det sidste, forklarer Dinna Arbo.

Annonce

Vant til blæsevejr

Dinna Arbo kommer oprindeligt fra Hvidbjerg på Thyholm i Nordvestjylland, så hun er vokset op med at stå imod i blæsevejr, men alle bange anelser blev hurtigt gjort til skamme.

- Det har vist sig, at danskerne ikke har valgt luksusvarerne fra. Faktisk tværtimod. Mange har gået hjemme, og vi har ikke haft samme muligheder for at rejse, som vi har været vant til, så vi har vækstet helt vildt i løbet af året. Så meget, at vores system slet ikke kunne følge med, siger Dinna Arbo.


Når virksomheden vokser, så bliver beslutningerne også større, og når noget går galt, så rammer det også væsentligt hårdere, for eksempel når systemet ikke kan håndtere en pludselig stor tilgang af medlemmer.

Dinna Arbo, ejer og iværksætter, champagnekassen.dk


Champagnekassen.dk har i perioden fra marts til og med september haft en gennemsnitlig vækst på 24,4 procent per måned, mens omsætningen er steget med faktor 3,5. Champagnekassen.dk har i dag 2000 faste abonnementer, som får en kasse med to flasker champagne hver eller hver anden måned, og leverer i næste runde til kunder i 447 danske byer.

Prisen er 595 kroner per levering. Udover boblerne følger et infoark om indholdet i flaskerne, så kunderne også får mere viden om de mousserende vine via abonnementet.

Annonce

Import fra seks huse

Importen og udvælgelsen står Michael Arbo Mortensen for. Virksomheden har aftaler med seks mindre producenter i Champagne-distriktet i Frankrig, som han ofte besøger.

- Det hele begyndte med, at Michael arbejdede i mediebranchen og kom nogle gange hjem med en flaske champagne, som han havde fået foræret, men jeg fik altid en dårlig smag i munden, når jeg hørte, at prisen per flaske typisk var 700-800 kroner. Det tog helt glæden fra mig, fortæller Dinna Arbo om idéen bag Champagne for Alle og fortsætter:

- Det måtte simpelt hen kunne gøres billigere. Ved at fravælge de store kendte champagne-huse og kun gå efter de små ukendte champagne-bønder, kan vi holde prisen nede uden at gå på kompromis med kvaliteten.

Annonce

Beslutninger vokser også

På trods af væksten har parret ikke løbet rundt med hænderne over hovedet:

- Når virksomheden vokser, så bliver beslutningerne også større, og når noget går galt, så rammer det også væsentligt hårdere, for eksempel når systemet ikke kan håndtere en pludselig stor tilgang af medlemmer. Det er der rettet op på nu, og vi er i gang med at ansætte en medarbejder til at pakke og sende kasserne.

Hidtil har parrets søn hjulpet med den del af virksomheden, en ansat tager sig af bogholderi og kundeservice, mens Dinna Arbo primært tager sig af de juridiske og udadvendte aktiviteter. Ved siden af iværksættereventyret læser hun jura på deltid ved SDU - det er dog pt. sat på standby.

Annonce

Strategien er på plads

Udover den vilde vækst har Champagne for Alle også brugt 2020 til at lægge virksomhedens første strategi. Det er sket ved hjælp af det digitale værktøj MakeMyStrategy.

- Det er Søren Jakobsen, der er formand for vores advisory board, som bragte det på banen, og det har været en stor fordel, at vi har kunne arbejde med strategien om aftenen, og når vi ellers har haft tid, og vi ikke behøver sidde sammen om det. Det har givet os mulighed for at tale om tingene og summe over emnerne hen ad vejen, forklarer Dinna Arbo og fortsætter:

- Ingen af os har lavet strategiarbejde før, og vi er blevet meget klogere undervejs. Samtidig har det hjulpet os, at der har været en systematisk fremgangsmåde. Det er step-by-step, fra A til B til C, og der er ikke mulighed for at springe over et trin, fordi det er svært. Vi gik i gang i foråret, og vi er nu ved at være ved vejs ende. Vi har formuleret vores mission, vision og værdier. De mangler blot finpudsningen.

Et af resultaterne af strategiprocessen er et nyt forretningsområde, som Champagnekassen.dk lancerer efter nytår - en abonnementsordning for virksomheder.

- Vi har fået øjnene op for nye måder at vækste på, og hvordan vi skal nå ud til endnu flere kunder. Med den kommende firmakasse The Social Capital slipper virksomheden for at sende Hanne ned i Føtex for at handle ind til fredagsbaren, og udover champagne kommer kassen til at indeholde både en quiz og snacks, slutter Dinna Arbo.

Annonce