Annonce
Erhverv

Camillas allergivenlige sæber og rengøringsmidler hitter i Asien: Nu sætter finansiering fra Vækstfonden yderligere skub i salget

- Tit køber man med øjet, men her bliver folk forelsket i indholdet. Så når de løber tør, kommer de tilbage, fortæller Camilla Schram om Humdakins serie af økologiske, allergifri produkter til hudpleje og rengøring. Foto: Humdakin
Hyppig håndvask og rengøring verden over efter covid-19’s indtog har givet den aarhusianske iværksættervirksomhed Humdakin medvind i blandt andet Asien. Nu skal ekstra finansiering fra Vækstfonden sætte skub på udviklingen, så firmaet kan komme et skridt tættere målet om at blive verdens førende producent af allergivenlige og miljørigtige rengøringsmidler og hudplejeprodukter.

TRIGE: Takket være den verdensomspændende pandemi har rengøring fået en helt ny plads i folks bevidsthed.

Overflader i hjemmet skal skrubbes. Hænder skal vaskes mange gange dagligt. Og det vel at mærke helst uden at slide for meget på hverken inventar eller hud.

Blandt andet derfor har den aarhusianske iværksættervirksomhed Humdakin, der sælger økologiske, allergivenlige og duftende rengøringsmidler og hudplejeprodukter til hjemmet, oplevet en så stor efterspørgsel på firmaets produkter i 2020, at det næsten har blæst firmaets stifter og administrerende direktør, Camilla Schram, bagover af begejstring.

- Vi har virkelig haft vind i sejlene. Vi er vækstet med 298 procent, alene når det kommer til salg af vores håndsæber, fordi folk vasker mere hænder, fortæller Camilla Schram glædestrålende.

Annonce

Et velduftende alternativ

Den øgede interesse har foruden flere ansatte ført til en fordobling af Humdakins vækst, der i 2019 er gået fra en bruttofortjeneste på 765.000 kroner og et nettoresultat på knap 23.000 kroner til i 2020 at lande en bruttofortjeneste på godt halvanden millioner kroner og et nettoresultat på omkring 102.000 kroner.

- Og corona taget i betragtning er vi rigtigt glade for det, fortæller den administrerende direktør, der af samme grund har fået blod på tanden til at bringe firmaets koncept videre ud i verden.


Vi oplever, at mange af vores kunder, der døjer med allergier, har savnet et velduftende alternativ til de produkter, de ellers kan finde på markedet. Og det samme, hører vi fra vores kunder, er en af årsagerne til vores succes på det asiatisk marked

Camilla Schram, ejer og administrerende direktør i Humdakin


Et projekt som Humdakin allerede tyvstartede på sidste år, da virksomheden i marts åbnede et salgskontor i Shanghai.

Erhvervsfremstødet har betydet, at firmaet foruden det kinesiske marked, også har fået hul på markedet i Korea og Japan, hvor de oplever stor opmærksomhed på deres serie af bæredygtige, økologiske og allergivenlige produkter, der blandt andet adskiller sig fra flere andre aktører på markedet ved at have æstetisk såvel som naturlige dufte fra blandt andet havtorn, kamille og salvie i fokus.

Om Humdakin

  • Virksomheden Humdakin er stiftet i 2016 af administrerende direktør Camilla Schram, der også ejer virksomheden.
  • Virksomheden har hovedkontor i Trige samt salgskontorer i Belgien, Norge, Sverige, Tyskland og senest Shanghai i Kina.
  • Virksomhedens hovedprodukt er bæredygtige, miljørigtige, økologiske og allergifri rengøringsmidler med duft samt hudplejeprodukter og boligtilbehør.
  • Humdakin er i dag repræsenteret på 37 markeder og har 470 forhandlere rundt omkring i verden.

- Vi oplever, at mange af vores kunder, der døjer med allergier, har savnet et velduftende alternativ til de produkter, de ellers kan finde på markedet. Og det samme, hører vi fra vores kunder, er en af årsagerne til vores succes på det asiatisk marked, fortæller Camilla Schram.

Hun lægger dog ikke lægger skjul på, at hudpleje- og rengøringsprodukter udviklet og testet i Danmark, som Humdakins er, desuden har en ekstra høj bevågenhed i udlandet på grund af den høje kvalitet, der er i de danske test af allergener.

Annonce

Et stort potentiale

Med den stigende interesse i udlandet, der ikke kun tæller Asien, men også flere europæiske lande, er Humdakin, som netop er trådt ind på deres 37. marked med Australien, dermed godt på vej mod en international vækstrejse. Og en sådan én står Vækstfonden klar til at hjælpe med – for anden gang.

- Når vi finansierer i en virksomhed, skal vi jo gerne tro på, at pengene kan komme igen. Og det tror vi her, forklarer Allan Møller Sørensen, der er erhvervskundechef i Vækstfonden.

Foruden vækst ser han også et stort potentiale i Humdakins fokus på socialt ansvar og bæredygtighed.

- Udover at have et økologisk, bæredygtigt og allergifrit produkt er de GOTS-certificerede (en global certificering af økologiske tekstiler, red.), og de har en holdning til deres leverandører. Det gælder for eksempel deres leverandør af bomuld, som de kræver behandler sine medarbejdere ordentligt. Og det synes vi taler godt ind i det, som danske virksomheder bør være medvirkende til, siger han.

Om Vækstfonden

  • Vækstfonden er statens finansieringsfond, som arbejder for at styrke danske virksomheders adgang til risikovillig kapital, så de kan skabe ny innovation, vækst og arbejdspladser. 
  • I tætte partnerskaber med banker og private investorer fra ind- og udland finansierer Vækstfonden virksomheder i alle brancher over hele landet. 
  • Fonden kan være med hele vejen - fra virksomhedens spæde start, gennem høj vækst, til rejsen ud på de globale markeder og børsnoteringer. 
  • Siden 1992 har Vækstfonden medfinansieret vækst i over 9200 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 33,8 milliarder kroner.

- Så CSR-mæssigt har de en god tilgang til det at drive virksomhed; de giver et godt samfundsafkast og har skabt flere nye arbejdspladser i Danmark samtidig med, at de har en god bundlinje. Så de favner rigtigt meget af det, som vi synes er interessant, opsummerer Allan Møller Sørensen, der også roser firmaets eksport og digitale fokus.

Med finansieringen i hus er mulighederne nu endnu større for Humdakin, som med finansieringen vil udvide antallet af salgskontorer verden over og videreudvikle nye produkter, herunder shampoo, conditioner og showergel til hotelbranchen.

- Vi har en plan klar, som gerne skulle få firmaets vækst til at vokse til det tredobbelte, og vi skulle derfor gerne ramme et tocifret millionbeløb i omsætning år, siger Camilla Schram, der i øjeblikket får 5-10 henvendelser om ugen fra interesserede interiørbutikker, der ønsker at sælge Humdakins produkter, og som af samme årsag ser et stort potentiale i at udvide firmaets salgsaktiviteter verden over.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce