Annonce
Sydjylland

Brintceller gør køretøjer mere miljøvenlige

Så simpelt kan det gøres. Brian Frik Bech demonstrerer brintcellen, som blot er en lille maskine, der skal monteres på motoren. Foto: Carsten B. Grubach
Mekaniker fra Tinglev forhandler bæredygtig hjælpemotor, men mangler EU-godkendelse.

TINGLEV: Om det er gas, benzin eller diesel?

Har du en forbrændingsmotor, kan Brintceller.dk montere en brintcelle på maskinen eller køretøjet, så motoren holdes mere ren. Den udleder op til 80 procent færre sodpartikler, og der er noget, der batter i disse klimatider, hvor der fokuseres voldsomt på miljøforbedringer.

Brian Frik Beck fra Becks Autoservice i Tinglev har siden 1. april i år haft eneretten på at sælge brintcellerne i Danmark og er den eneste certificerede montør i landet.

Opfindelsen stammer fra Portugal, hvor mange kører rundt med brintceller, men herhjemme tillader Færdselsstyrelsen ikke brugen af dem på offentlig vej, fordi de ikke er godkendt af EU. Derfor må Brian Frik Bech nøjes med at sælge brintcellerne til maskiner og køretøjer, som ikke kører på offentlig vej, typisk landbrugsmaskiner, traktorer, små entreprenørmaskiner og også motorbåde, for de er ikke omfattet af Færdselsstyrelsens forbud.

Brian Frik Bech vil nu sammen med sin partner, Karen Beckert, som han driver Brintceller.dk sammen med, kontakte danske EU-politikere for at høre, om de kan fremskynde en godkendelse af brintcellerne, så de kan få en forretning ud af den miljøvenlige celle.

Annonce

Brintcellen

Produktet ”Ultimate Cell” er siden 2012 blevet produceret i Portugal og monteres nu i store dele af verden.

Hos Becks Autoservice i Tinglev, som også ejer halvdelen af Brintceller.dk, har man monteret brintcellen på flere end 85 køretøjer igennem de seneste tre år.

Brintceller.dk ejes af Brian Frik Beck og Karen Marie Beckert. Brian er uddannet automekaniker og har haft eget værksted siden 1998. Karen er uddannet inden for salg og kontor.

Læs mere på www.brintceller.dk

Mindre sod og metangas

- Markedet er kæmpestort, og temaet er vigtigt, og der vil altid være motorer på markedet, som vi kan hjælpe med at forurene mindre, siger Brian Frik Beck, der har deltaget i workshops hos Projekt Zero i Sønderborg om privatbilisme i fremtiden og fået testet sit produkt på en VW Touran.

- Her viser det sig, at man kan formindske sodudledningen med to tredjedele og udlede meget mindre metangas. Vi håber at kunne halvere det i testfasen. Mange tror, at man skal bruge meget strøm på brintcellen, men den bruger kun 0,7 ampere, og man kører samtidig brændstof. Og så fjerner brintcellen diesellugten, og det er der mange, der er glade for, forklarer Brian Frik Bech og fortsætter:

- Vi regner med inden for kort tid at have mange monteringssteder rundt i landet. Målet er, at kunderne ikke skal køre længere end 50 kilometer for at få brintcellen monteret. Hvis kunden har større vognparker, kører vi ud til kunden. Brintcellen kan på de fleste køretøjer monteres på stedet.

Brintcellen kan reducere både sod- og CO2-udledning. Foto: Carsten B. Grubach
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv

Der er altid en pris til Rogaczewski

Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Miljøteknologi tog innovationsprisen

Annonce