Annonce
Østjylland

Brian og Henrik fik en fiks idé: Nu tjener de millioner på at fortælle dig, hvornår bussen går

Henrik Eriksen og Brian Stærk Sørensen startede to mand i firmaet Adibus, som de drev sideløbende med andre virksomheder. I dag har firmaet 30 mand ansat, der holder til i kontorfællesskabet Kuben i Viborg. Foto: Morten Pedersen
Firmaet Adibus har med stor succes givet bus- og togselskaber landet over et bedre indblik i egen drift. Nu håber stifterne på et internationalt gennembrud, selvom de godt er klar over, at vejen dertil kan være lang.

Viborg: Første gang Brian Stærk Sørensen bragte idéen om reklameskærme i busser på banen, var Henrik Eriksen afvisende.

De to forretningspartnere havde netop forladt et møde, hvor de sammen med en kunde havde evalueret på erfaringerne af deres daværende koncept: reklamer i storcentre på fladskærme, som de to mænd selv stod for at hænge op som et alternativ til de på tidspunktet mere gængse plakatreklamer. Men de var i tvivl om, hvorvidt storcenterets besøgende rent faktisk brugte tid nok på at se på skærmene. Og det fik Brian Stærk Sørensen til at tænke i nye baner.

- Hvad nu, hvis vi hængte skærmene op i busser i stedet? Der sidder folk jo alligevel bare og kigger ud ad vinduet. Så de kunne jo lige så godt se på vores skærme, spurgte Brian Stærk Sørensen, der selv har en baggrund i salg og marketing, sin på tidspunktet forholdsvis nye forretningspartner.

Annonce

Men som ingeniøruddannet med en baggrund i telebranchen slog Henrik Eriksen hurtigt idéen til jorden. Han kunne straks se samtlige udfordringer for sig; rystelser i busserne, der kunne skade udstyret udvendigt; temperatursvingninger fra kold til varm luft, der kunne skabe kondensvand og dermed fugtskader i udstyret indvendigt, for ikke at tale om udfordringerne med huller i wifi-forbindelsen, der kunne forstyrre sendefladen undervejs.

Alligevel havde han svært ved at få ideen ud af hovedet.

- Så tre uger senere dukkede han op hjemme på mit reklamebureau og sagde: Du skal lige med mig ud at køre en tur, husker Brian Stærk Sørensen, der blev mødt af et uventet syn, da Henrik Eriksen tog ham med hen til sin bil.

- Bilen stod med ledninger ud over det hele. Han havde simpelthen ombygget den totalt. ”Det fungerer fandme. Selv ude på Lars Tyndskids mark!” fortalte han mig begejstret, mens vi kørte rundt, fortæller den i dag 56-årige direktør for medie- og marketingsdelen i Adibus, Brian Stærk Sørensen, med et grin.

- Min kone rev sig lidt i håret over, at jeg havde ombygget vores bil til testlaboratorium, indrømmer 51-årige Henrik Eriksen, der i dag er direktør for den tekniske del af Adibus.

Et nyt sæt værktøj

Det er efterhånden 15 år siden, at de to mænd tog køreturen sammen. Men hvad de ikke vidste dengang var, at turen ikke bare blev starten på et langvarigt samarbejde, men også på en guldrandet forretning, der senest har indbragt deres fælles firma et overskud på otte millioner kroner efter skat i 2020.

Et resultat, der ikke alene skyldes firmaets velfungerende reklameskærme, som i dag er at finde i både busser og tog i det meste af Danmark, kombineret med en omfattende reklameforretning i lufthavne og biografer, men også firmaets bidrag til en nærmest digital revolution indenfor særligt den offentlige bus- og togtransport i Danmark.

For med installationen af Adibus’ skærme, i første omgang i Skives bybusser tilbage i 2007 og sidenhen i busser landet over, fulgte også installationen af wifi og en computer til at afspille reklamerne gennem. Og det har skabt helt nye muligheder for alt fra gps-tracking til passageroptælling i busserne.

I dag er Adibus’ systemer derfor flere steder med til at give passagerer information i realtid om, hvornår bussen ankommer. De er med til at guide chaufførerne ind på den rette holdeplads. De optæller antallet af passagererne, og de indsamler information om alt fra dieselforbrug til acceleration og bremsefrekvens. Alt sammen data, som busserne efterfølgende kan bruge til at forbedre deres drift.

- Historisk set har man ikke haft værktøjerne til det tidligere, fortæller Henrik Eriksen.

Annonce

På forkant med udviklingen

Firmaets aktiviteter og dermed også synlighed er af samme grund vokset væsentligt i løbet af de femten år, Adibus har eksisteret. Og det endda en vej, som ingen af de to stiftere bag havde forudset, da de først lagde grundstenene til firmaet tilbage i 2006.

- Vi har bare bygget vejen, efterhånden som vi kom frem, fortæller Brian Stærk Sørensen.

- Men hvis vi ser på de it tekniske løsninger, vi har skabt, så favner vi mere af det, kunderne efterspørger i dag, fortæller Henrik Eriksen.

Spørger man stifterne, er en del af forklaringen på Adibus' succes da også netop det faktum, at de gennem årene har været gode til at lytte til deres kunders behov og ønsker.

- Vi kan kun skabe en succes for os selv, hvis vi også kan skabe det for kunden, forklarer Brian Stærk Sørensen.

Af samme grund er Adibus ofte involveret i nogle af de udviklingsprojekter, der skal føre til nye løsninger, som efterspørges i branchen. I øjeblikket er firmaet for eksempel med i et udviklingsprojekt i samarbejde med Aarhus Sporvogne, der skal se på, hvordan man ved hjælp af kommunikation mellem Adibus’ systemer og lyskrydsene kan få trafikken til at glide lettere for busserne. Og firmaet er også involveret i et projekt om elbusdrift, der har fokus på at lette overgangen fra dieseldrevne til eldrevne busser for busselskaberne.

- Der er mange nye udfordringer, som opstår i overgangen fra diesel- til elmotorer. For eksempel skal man styre opladningen af batteriet, fordi man ikke kan køre en hel dag uden opladning, selv med den bedste drift, fortæller Henrik Eriksen begejstret.

Han ser det som en stor konkurrencemæssig fordel, at firmaet er med i projekter som dette.

- Det gør, at vi indenfor få år har mulighed for at blive blandt de førende på området, forklarer han.

Annonce

Klar til et gennembrud

Selvom succesen allerede er til at føle på herhjemme for Adibus, har firmaet dog endnu deres store gennembrud i udlandet til gode. For til trods for, at virksomheden sporadisk har nogle løsninger kørende i blandt andet Norge, Frankrig, Tyskland, Belgien og Luxembourg, har indsatsen endnu ikke båret rigtig frugt. Og det er der flere grunde til.


Meget af det, vi arbejder med, er udbudsbetinget. Så det betyder utroligt lange salgsprocesser. Vi kan ikke bare sende varer ud på markedet, og så er vi i gang. Der kan hurtigt gå op til to eller tre år, før vi er i gang.

Henrik Eriksen, Adibus


- Meget af det, vi arbejder med, er udbudsbetinget. Så det betyder utroligt lange salgsprocesser. Vi kan ikke bare sende varer ud på markedet, og så er vi i gang. Der kan hurtigt gå op til to eller tre år, før vi er i gang, forklarer Henrik Eriksen.

- Derudover er vi generelt ret langt fremme i Danmark rent it-mæssigt, siger Brian Stærk Sørensen.

- Så udfordringen er, at et land som Tyskland for eksempel endnu ikke er modent til vores system. Så vi ser et stort vækstpotentiale, men det kræver samtidig en it-infrastruktur, der er klar, tilføjer han.

Begge stiftere er dog overbeviste om, at gennembruddet nok skal komme, og at det er den vej firmaet skal gå, hvis væksten skal fortsætte som hidtil.

- Vores produkt er gennemtestet gennem mange år. Så vi er modne til at komme ud med det nu, understreger Brian Stærk Sørensen.

Om Adibus

  • Adibus blev stiftet i 2007 af Henrik Eriksen og Brian Stærk Sørensen, der fortsat ejer firmaet sammen.
  • Firmaet sælger i dag en bred palette af it-løsninger til den offentlig transport.
  • Firmaet beskæftiger i øjeblikket 30 medarbejdere, der arbejder med alt fra softwareudvikling til tekniske installationer og salg.
  • I 2020 lød firmaets bruttofortjeneste på 22,5 millioner kroner og nettoresultatet på otte millioner kroner.
  • En forbedring fra året før, hvor resultatet lød på 6,6 millioner kroner efter skat, mens bruttofortjenesten lå på 19,45 millioner kroner.
Annonce
Annonce
Erhverv

Vindmølle-vokseværk i Munkebo: Lorc er gået fra nul til 25 megawatt på syv år - og er klar til at bygge endnu større

Annonce
Erhverv For abonnenter

Kro må afvise gæster og lukke tre af ugens dage: Kokke og tjenere er ikke vendt tilbage efter genåbningen

Annonce
Sydjylland For abonnenter

Eventyret på Industrisvinget: Fra lys idé til succesfuld forretning

Annonce
Forsiden netop nu
Sydjylland For abonnenter

Brødre har ramt en guldåre i roboteventyr: Markrobot giver kæmpe vækst hos sydjysk virksomhed

Erhverv

Aarhus-firma hyrer flere medarbejdere: Computerspil sælger for 365 millioner før det er udgivet

Erhverv For abonnenter

285 mand var sendt hjem, alligevel satte fynsk fabrik rekord i overskud

Erhverv For abonnenter

Dansk erhvervsliv mister sine enhjørninger til udlandet

Erhverv For abonnenter

Lastbilchaufføren Lasse er møgtræt af ulovligt parkerede campingvogne på motorvejs-rastepladser: Er blevet svinet til, når han har påpeget problemet

Erhverv

Sunde kunder hjælper Danske Bank til større milliardoverskud

Annonce