Annonce
Vestjylland

Brændstofpriser vejer tungt hos Lemvig Beton: - Vores udgift til diesel er steget med 1,7 millioner kroner på 10 måneder

Siden i sommer er dieselprisen kun gået den forkerte vej: Stejlt opad, fortæller Lemvig Beton. På billedet er det (fra venstre): Teknisk direktør Bent Gatten Larsen, adm. direktør Kristian Berthelsen og disponent Morten Berthelsen. Foto: Thomas Maxe
Dieselprisen er drønet i vejret, så det gælder om at træde varsomt på speederen. Hos Lemvig Beton er der nærmest gået sport i at køre miljørigtigt.

LEMVIG: Det går rigtig godt i byggebranchen, og derfor er der også travlt på betonfabrikken. Men uha, det kan nærmest gøre ondt helt ned i tegnebogen at tænke på, hvad det koster i diesel, når den 32 tons tunge betonkanon kører ud fra Lemvig Beton.

- Når den er fuldt lastet, kører den lige omkring 1,9 kilometer på en liter diesel, fortæller teknisk direktør Bent Gatten Larsen.

Han har med bekymring fulgt dieselprisens himmelflugt, som begyndte i sommer og tog endnu et hop, da krigen i Ukraine brød ud.

Annonce

- Siden 1. juli er prisen steget med 50 procent. Det betyder, at vi de seneste 10 måneder har betalt cirka 1,7 millioner kroner ekstra for brændstof til vores 42 biler, konstaterer han.

Lemvig Beton løser mange forskellige opgaver. Ved siden af beton-virksomheden varetager man også transport af affald, og der bliver løst kranopgaver og kørt vognmandskørsel, så brændstofforbruget er forskelligt.

Lemvig Beton A/S

  • Det familieejede Lemvig Beton omfatter foruden betonfabrikken også Lemvig Vognmandsforretning og NVF Renovation.
  • Vognmandsforretningen kører primært entreprenørkørsel (containere, sand og grus) og løser kranopgaver, mens renovationsfirmaet NVF, der transporterer husholdningsaffald i Struer og Lemvig samt affald fra erhvervskunder og boligselskaber i det nordvestjyske område.
  • Virksomheden har 72 ansatte og råder over 42 lastbiler.
  • De mange køretøjer giver høje omkostninger til brændstof. Prisen er steget 50 procent siden 1. juli 2021. Det svarer til en merudgift på cirka 1,7 millioner kroner for Lemvig-firmaet.
  • Hjemmeside: www.lemvig-beton.dk

Fælles for alle køretøjer er, at der bliver holdt nøje øje med forbruget, fortæller adm. direktør Kristian Berthelsen.

- Vi har sådan set altid haft fokus på forbruget, men det er nok blevet mere ”intensivt” nu, hvor prisen er steget så meget, fortæller han og tilføjer, at problemet med pludseligt stigende brændstofpriser desværre bliver forstærket af, at kontrakter med offentlige myndigheder kun bliver prisreguleret én gang om året.

Få overblikket først

Det første – og vigtigste - skridt for at kunne spare energi er altid at have godt styr på forbruget. Så med hjælp fra leverandøren af Lemvig Betons it-system til flådestyring har man udarbejdet analyser over de enkelte køretøjers forbrug. Det er et godt redskab.

- Vores system-leverandører kom ud og gennemgik det for medarbejderne, og de er med på idéen og har forståelse for, hvorfor det er vigtigt. De kan jo også se det på tankstanderen, når de skal tanke deres egen bil. Så specielt i starten er der lidt konkurrence i, hvem der ligger bedst i forhold til at køre brændstoføkonomisk, siger Kristian Berthelsen.

Det gør faktisk en forskel, hvis man er mere forudseende i trafikken og lader lastbilen ”rulle på frihjul” i stedet for at give gas og så alligevel bremse.

Disponent Morten Berthelsen, Lemvig Beton

Disponent Morten Berthelsen er glad for, at medarbejderne er gået ind i projektet med liv og sjæl. Og der kan faktisk være noget at hente ved at påvirke chaufførernes adfærd.

- Især de unge chauffører skal lære nogle gode vaner, for man skal ikke køre en tung lastbil på samme måde som en personbil: Det gør faktisk en forskel, hvis man er mere forudseende i trafikken og lader lastbilen ”rulle på frihjul” i stedet for at give gas og så alligevel bremse, hvis der for eksempel er rødt lys længere henne, forklarer Morten Berthelsen og tilføjer:

- Vi har også fokus på ”overhastighed”, hvor flådestyringen gør opmærksom på det, hvis man kører et par kilometer i timen hurtigere end nødvendigt. Der skal bruges virkelig meget ekstra energi, hvis man får en tung lastbil til køre bare tre km/timen hurtigere. De sidste kilometer er rigtig dyre i diesel.

Annonce

Mindre tomgang, tak

Derudover har man også sat fokus på tomgangskørsel, som ifølge analyserne fra flådestyrings-systemet faktisk også fylder en pæn del i regnskabet.

- I vognmandsforretningen kan det for eksempel være nødvendigt at lægge et net over en container med affald. Det kan godt tage et kvarters tid at få lagt nettet på, og i den tid behøver man jo ikke at have motoren til at stå og banke, siger Morten Berthelsen.

Det er ikke kun vognmændene, som har fokus på den kostbare diesel. Lastbilfabrikkerne har også forbedret sig, og det får man heldigvis også glæde af i Lemvig, siger teknisk direktør Bent Gatten Larsen:

- De nye biler er mere effektive i brændstofforbruget. Og så har de også typisk automatgear, så bilen finder selv ud af at vælge det optimale gear hele tiden. Det hjælper også på det.

Annonce

Husk opfølgning

Lemvig Beton har endnu ikke udarbejdet egentlige rapporter på den forstærkede indsats, men i ledelsen er der bred enighed om, at det virker: Medarbejderne har fået ny indsigt, og de har fulgt opfordringen til at køre mere miljøvenligt – og billigere.

- Den store udfordring bliver at fastholde de gode vaner, konkluderer adm. direktør Kristian Berthelsen.

De foreløbige erfaringer fra Lemvig Beton kan koges ned til tre gode råd, som alle virksomheder med fordel kan følge for at spare på brændstofudgifterne:

Registrér forbruget. Italesæt nødvendigheden af at spare brændstof og involvér medarbejderne, så det bliver et fælles projekt. Følg op på indsatsen.

Annonce
Annonce
Sydjylland For abonnenter

Lines hjerneskadede søn gav hende idéen til at starte virksomhed: Har hjulpet ham til at bedre liv og nu skal andre have samme mulighed

Annonce
Sydjylland For abonnenter

Kæmpe tøjfabrikant er nødt til at investere millioner i ny lagerhal for at følge med: Se videoen af det højteknologiske lager, hvor 36 robotter suser rundt

Annonce
Østjylland

Frø-virksomhed er blevet en blomstrende forretning: Vækstkurven er stejl, fortæller direktør

Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Pengeregn over statskassen: Når priserne stiger, følger momsen med

Vestjylland

Har solgt rekordmange T-shirts – omsætningen nærmer sig en halv milliard: - Det gør en forskel, når verden begynder at gynge, at vi har medarbejdere, der er rolige og erfarne

Sydjylland

Kolding Havn hiver millioner i land - og leder efter ny direktør efter sag om skjult regning fra luksushotel

Erhverv For abonnenter

Fynbo med fem robotfirmaer: Søren Juul køber op og skyder mange flere penge ind i robotterne

Erhverv For abonnenter

Underskuddet er på 27,8 millioner kroner, men optimismen er intakt: Der er meget, der går vores vej

Erhverv For abonnenter

Nødråb fra virksomheder: Vi ved ikke, om vi kan få råvarer om en måned. Eller hvad de koster. Og om leverandøren findes om et år

Annonce