Annonce
erhvervplus

Biltest: Løven og tjekken krydser klinger

Skoda Octavia og Seat Leon er blevet så gode, at de nærmest overflødiggør deres søstermodel VW Golf. Vi sammenligner og kigger på hvilken bil, der er bedst. Foto: Vincent Byakika
Både Seat Leon og Skoda Octavia er kommet i en helt ny fjerde generation i år, og begge høster stor ros. Vi sætter de to biler op mod hinanden i jagten på det bedste bud til dig.
Annonce

DUEL: Det er ikke længe siden, at jeg kørte med en taxachauffør i Nyborg, som ikke længe forinden havde fået sin helt nye Skoda Octavia.

- Det er den bedste vogn, jeg nogensinde har haft, sagde manden, der lignede en herre, der havde kørt taxa i et ganske anseeligt antal år.

Og ja, den nye Octavia er da også (stadigvæk) moderne, gennemtænkt og gennemført med introduktionen af fjerde generation.

Ligeledes er Seat Leon blevet opgraderet i 2020 med sin generation fire. Den har fået en del mere udstyr, skarpe køreegenskaber, mulighed for plugin-hybrid, og den føles på alle måder overbevisende.

Det gør de faktisk begge.

De er mere moderne, mere sikre, mere rummelige og mere online. Det er endda i sådan en grad, at de uden nogen som helst tvivl er værd at overveje frem for den ligeledes helt nye VW Golf, som ellers altid har været førerhunden i det felt, og som har bundet de tre sammen i over et årti.

Annonce

Samme teknik

For de som ikke ved det, så er både Seat og Skoda en del af VW-koncernen, og det betyder, at de tre deler motorer, teknologi og komponenter. Selv platformen med navnet MQB er den samme.

Reglen har altid været, at det var VW, som gik forrest med det nyeste, at det var VW, som havde den bedste køredynamik og var mest moderne.

Når modellerne hed Octavia og Superb hos Skoda, hed de Passat hos VW. Og når modellen hed Golf hos VW, hed den Leon hos Seat.


Faktisk er konklusionen allerede klar herfra: Drop Golf og se i retning mod enten Skoda Octavia eller Seat Leon.


Allerede i tredje generation var Octavia et suverænt køretøj, og med faceliftet i 2018 blev mærket for alvor en reel konkurrent til VW. Endda i så høj grad, at det er en af de biler, som holder sin værdi bedst som brugt bil.

Det samme er nu sket med Seat, som godt nok også var god i sidste generation. Nu er den endnu bedre.

Og den er i øvrigt netop kåret til Årets Brugtbil 2020, men det er en anden historie. For vi koncentrerer os om de nyeste generationer, som i begge tilfælde er suveræne køretøjer.

Om bilerne

Seat Leon Sportstourer 1,5 TSI FR 150 HK

  • Ydelse: 150 hk ved 5000-6000 o./min.
  • Moment: 250 Nm ved 1500-3500 o./min.
  • Forbrug: 17,2 km/l
  • Tophastighed: 221 km/t
  • 0-100 km/t: 8,4 sek.
  • Længde/bredde/højde 4644 – 1799 – 1447 mm.
  • Køreklar vægt: 1411 kilo
  • Bagagerum: 620 liter
  • Pris: Fra 224.899 kroner (testbil: 289.899 kroner uden udstyr og med ekstraudstyr 382.868 kroner)

Skoda Octavia Combi 2,0 TDI DSG

  • Ydelse: 150 hk ved 3000-4200 o./min.
  • Moment: 360 Nm ved 1700-2750 o./min.
  • Forbrug: 21,3 km/l
  • Tophastighed: 222 km/t
  • 0-100 km/t: 8,9 sek.
  • Længde/bredde/højde 4689 – 1829 – 1468 mm.
  • Køreklar vægt: 1487 kilo
  • Bagagerum: 640 liter
  • Pris: Fra 239.000 kroner (testbil: 344.003 kroner uden udstyr og med ekstraudstyr 350.190 kroner)

Faktisk er konklusionen allerede klar herfra: Drop Golf og se i retning mod enten Skoda Octavia eller Seat Leon. Det er simpelthen bedre biler til bedre priser. Men hvilken er mon bedst?

Vi vurderer på tre punkter - design, køreoplevelse og interiør - og kårer en vinder.

Annonce

Designet

Leon: Der er i virkeligheden ikke de ekstremt store ændringer fra sidste generation, men som årgang 2020 er den alligevel blevet noget skarpere at se på, ligesom Leon fem-dørs er vokset 86 millimeter i længden, mens stationcaren Leon Sportstourer er blevet 93 millimeter længere.

Desuden er LED-detaljerne i lygterne blevet forbedret, og det ses især på baglygterne, som nu går på tværs af bilen. Det ser flot ud.

Foto: Vincent Byakika

Skoda: Min barndomsven ejer en Octavia årgang 2018, og han er helt på bagdelen over det nye design, som da også er blevet skarpt og flot. Fronten er aggressiv og moderne, og LED-detaljerne står knivskarpt i bilens design.

Og så er der de fede detaljer som paraplyen, der har sin faste plads i døren, og det enorme panorama-glastag, der virkelig klæder bilen.

Dom: Design-duellen ender uafgjort.

Annonce

Køreoplevelsen

Leon: Seat ramte virkelig plet med deres tidligere reklamer som sagde ‘spansk temperament, tysk teknik’.

Det hele spiller bare bag rattet, og Leon er mere dynamisk end sine søstermodeller og indbyder til en sjov køreoplevelse uden at gå på kompromis med komforten. Det gælder både med 150 benzin- og 204 hybrid-hk.

Foto: Vincent Byakika

Octavia: Skoda viser atter med Octavia, at de virkelig formår at lave en velkørende bil.

Du finder få biler, som er så velegnet til pendlerkørsel som en Octavia, fordi den er så komfortabel og velafstemt. Faktisk så afstemt, at det grænser til det kedelige, men det bør ikke være negativt i denne sammenhæng, for det spiller bare, og ligesom sin søstermodel er der stort set alt i sikkerhed.

Dom: Her vinder Leon.

Annonce

Interiøret

Leon: Interiøret i Leon er gennemført. Lækre detaljer og overflader, som ikke skuffer, selv om der er hård plast nogle steder i kabinen.

Minimalisme og få knapper gennemsyrer kabinen, som virker moderne. Den fås også med digitalt display uden merpris, og man føler sig hjemme bag rattet.

Selv om alt i virkeligheden er VW, føles det meget som Seats unikke løsning. Overraskende god plads på bagsædet, som nærmer sig Skoda pladsmæssigt.

Foto: Vincent Byakika

Octavia: Der er flere knapper i Octavia, og man får indtrykket af, at det er aflagt Passat-udstyr, som sidder i bilen.

Men det fungerer og er samlet ‘kun’ til UG-minus.

Der er kommet nyt, flot rat, som ser fantastisk ud. Infotainment og digitalt display fungerer godt, uden at blæse dig bagover med spændende løsninger.

Bagsædepladsen er uovertruffen.

Dom: Seat vinder på et mere moderne udseende.

Annonce

Samlet vurdering

Dommen: Leon er blevet større, har fået adgang til det nyeste fra VW, og nu, hvor bilen også er blevet større, er den som stationcar en reel konkurrent til Octavia. Det ser vi på bagsædet, hvor Seat nu næsten matcher Skoda. En kæmpe bonus.

Hvor Skoda Octavia er solid og stærk, virker Seat Leon mere spændstig og sjov. Den er blevet voksen og slår dermed sin søstermodel med et par mulehår.

Foto: Vincent Byakika

Vælger du den som hatchback, er den endda klart at foretrække frem for Golf. Begge kommer som hybrider, og de er begge værd at vente på med 204 hk og mulighed for at køre på ren strøm over cirka 60 kilometer.

Her er det værd at nævne, at Skodaen med præcis samme teknik koster 30.000 kroner mere.

Foto: Vincent Byakika
Annonce