Annonce
erhvervplus

Biltest: Kan Fords nye flagskib konkurrere med Audi og BMW?

Her ser man for alvor proportionerne. Det er en stor bil herhjemme – men på sit hjemmemarked, USA, er bilen en mid-range SUV. Foto: Vincent Byakika
Den er hurtig, den er klar til terræn, den har plugin hybrid-drivline med anstændig rækkevidde, den har plads til syv – og det er en konkurrent til de tyske prestigebiler. Men har den nye Ford Explorer en fremtid i Danmark med prisskilt på over 1.000.000 kroner?
Annonce

TEST: En kollega fra et større netmedie sidder bag rattet, efter vi netop har hentet den helt nye Ford Explorer ved Fords hovedkvarter i Danmark.

Vi har kun haft bilen i få minutter, da vi triller op på siden af en fin, blå Tesla S 90. Den holder, lige som os, for rødt, og der er oceaner af plads på vejen foran os.

Det tager min kollega som et tegn: Da det bliver grønt planker han speederen i bund, og vi flyver afsted i vores Explorer, og det samme gør den distingverede herre, der er i 50’erne, i sin Tesla.

Vi følges pænt ad i de omkring fem sekunder, vi accelererer, inden vi når frem til næste kryds. Det havde Tesla-manden nok ikke regnet med, da han så den store, maskuline Ford Explorer med rigelig plads til syv komme kørende i bakspejlet.

Og helt ærligt: Det havde vi nok heller ikke selv.

Annonce

Kraftfuld og økonomisk

Ford har stor succes med sin Kuga i øjeblikket. Der er ingen åbenbare konkurrenter, som tilbyder lige så meget udstyr og en fin køreoplevelse til samme pris, så ordresedlerne bliver udskrevet i rekordfart.

Men Ford vil mere. Og kan mere.

Derfor er Ford Explorer tilbage i Danmark med eftertryk efter at have været væk i en årrække. Og hvilket comeback. Explorer anno 2020 bliver leveret med en V6-motor, der sammen med en elmotor, byder på 457 oplagte og arbejdsvillige hk.

Andreas her på bagsædet er cirka 186 centimeter høj, og han siger, at pladsen er overraskende god. Der er også luftdyser og aflægningsplads til dem på tredje række. Foto: Vincent Byakika

Fordi det er en plug-in hybrid, hedder det officielle forbrug 32,3 km/l. Elmotoren kan trække bilen selvstændigt i op til 48 kilometer, og man vælger selv, om man vil køre på ren strøm, om man skal spare strøm til senere eller om batteriet skal lades op, hvis man da ikke bare kører i hybrid-programmet.

Derudover er det en uendelig liste af standardudstyr, som du ofte skal betale flere hundrede tusinder kroner ekstra for hos de tyskere, som man nødvendigvis må sammenligne sig med, når man skal betale over 1.000.000 kroner for en bil. Og det er der problemerne starter.

Annonce

Gå efter Platinum

I Danmark vil du kunne få Ford Explorer i to varianter. ST-Line og Platinum.

Som nævnt er det svært at finde på mere udstyr. Begge har digitalt instrumentbord, en i Ford-sammenhænge ny, velfungerende 10,1” touchskærm på højkant, B&O-anlæg med 14 højttalere, 360 graders kamera, forsæder med både varme og køl samt massage og meget andet. Og det fungerer bare.


Spørgsmålet er, hvor mange, der har råd og lyst til til at lægge over en million kroner for bilen.


Eneste forskel på de to er, at Premium-varianten ikke har sportsundervogn, og det er faktisk at foretrække varianten uden. Sportsundervogn i en stor SUV er (altid) fjollet og overflødigt. Desuden er der lidt visuelle forskelle med krom-detaljer, andre fælge og “træ” i kabinen i Platinum, som også på udseendet er vores valg.

Hvor Platinum koster 7000 kroner mere, får man også metallak med i prisen, så det går faktisk lige op med ST-line-varianten.

Generelt er det svært at brokke sig. På sikkerhedsfronten kan man glæde sig over alt tænkeligt udstyr. Panoramaglastag er desuden standard.

Også ergonomien i bilen er glimrende. Siddekomforten er høj – selv på de bagerste to sæder kan to voksne sidde nogenlunde hæderligt. Og selv når de to bagerste sæder er oppe, er der med over 300 liter plads til, ja to golftasker, i mangel af bedre eksempler.

Annonce

Ikke "dyrt" nok

Så vidt så godt. Problemet med Explorer er, at dens konkurrenter har efternavne som Cayenne, GLS, XC90, Q5, X5 og så videre.

I basisversionerne vil de alle koste nogenlunde det samme som Explorer. Men kommer man fra hvilken som helst af de førnævnte eksempler, vil man blive fælt skuffet over interiøret i Forden.

Der er blandt andet B&O-lydsystem med 14 højtalere, 10,1” lodret touchskærm, 3-zoners klimaanlæg og indbygget FordPass Connect-modem, der giver mulighed for wifi-hotspot i bilen. PR-foto

Det fejler sådan set intet, men det har bare ikke den eksklusivitet, vi er vant til i biler i den prisklasse. Det er her, Ford kommer til kort.

Det føles og ser for billigt ud, og der er for meget, som man kan genkende fra Ford Fiesta, og det bør der ikke være i en bil, der koster knap 900.000 kroner mere. Det er synd.

Annonce

Bare en Ford

Med den snerrende V6’er, som lyder godt, og el-motoren har Ford skabt et fedt køretøj, der bare fungerer.

Det er også en fornøjelse at køre den i den rene el-funktion. Op til 44 kilometer rækker batteriet til i nænsom bykørsel. 42 kilomter ved almindelig kørsel.

Det testede jeg af i praksis på landevejene omkring Frederikssund. Bilen var 78 procent ladet, og det skulle række til 28 kilometer, sagde tælleren, da jeg satte mig bag rattet.

Men det blev faktisk til 30 kilometer med op til 90 km/t, inden motoren slog til igen, og undervejs var kørslen ganske tyst med meget lidt vind- og dækstøj på grund af den fine lydisolering. Det fungerede bare.

Den nye Explorer Plug-in Hybrid kombinerer har en kraftfuld, turboladet 3,0-liters V6-benzinmotor med en elmotor, der tilsammen yder hele 457 hk og 825 Nm drejningsmoment. Men den kan også køre op til 42 kilometer på ren strøm. PR-foto

Generelt ved Ford også, hvordan et styretøj skal være, og det er også tilfældet i Explorer med et præcist og vægtet styretøj, som ikke skuffer.

Det gør undervognen heller ikke. Explorer er med 2,5 tons en tung bil, men det gør ikke noget, da der er mange kræfter til at føre den frem, og den er især i Premium-udgaven utrolig komfortabel og stabil.

Også den 10-trins automatiske gearkasse, som vi har prøvet i både Ranger Raptor og Mustang fungerer som altid helt fremragende. 457 hk, 825 Nm (!) og træk på alle fire hjul betyder desuden, at bilen kan trække 2500 kilo – hvilket vil være herligt nyt for campister.

Spørgsmålet er, hvor mange, der har råd og lyst til til at lægge over en million kroner for bilen. Eller 893.765 kroner i beskatning.

For selvom den er glimrende, så er det altså også “bare” en Ford.

Ford Explorer

  • Motor: 3,0 Ecoboost 6-cylindret turbobenzin og elmotor
  • Ydelse: 457 hk ved 5.750 omdr./min
  • Max. moment: 825 Nm ved 2.500 omdr./min
  • Gearkasse: 10-trins aut.gear
  • Forbrug: 32,3 km/l. ved blandet kørsel (WLTP-norm)
  • Forbrug el: 42 kilometer rækkevidde (44 ved bykørsel)
  • CO2-udledning: 66 g/km
  • Tophastighed: 230 km/t
  • Acc. 0-100 km/t.: 6,0 sekunder
  • Køreklar vægt: 2466 kg
  • Længde/bredde/højde: 503/228/178 cm
Annonce