Annonce
Erhverv

Danmarks billigste elbil på vej: Skal være et hit i erhvervslivet og få producenten tilbage på salgssporet

Dacia lancerer om kort tid Danmarks billigste elbil. Den lanceres i første omgang til erhvervslivet, hvor Dacia håber, at den kan blive et stort hit med sin rækkevidde på 225 kilometer. Foto: PR
Dacia leverer traditionelt billige biler, og nu gør de klar til at lancere Danmarks billigste elbil, som de håber bliver et hit ved kommunerne og i erhvervslivet.

NYHED: 2020 var et skidt år for mange bilproducenter. Men for Dacia faldt antallet af solgte biler mere med gennemsnittet.

Hvor den gennemsnitlige tilbagegang ‘blot’ var på 11 procent, så faldt salget for Dacia med de mange billigbiler med hele 26 procent. Men optimismen hos Dacia i 2021 er stor.

Bilproducenten, som er ejet af Renault, skal fortsat være et prisbilligt alternativ til dem, som har brug for det, siger Søren Hyltoft, der er pressechef for Renault og Dacia i Danmark.

Med helt nye produkter på hylderne fra Dacia – Sandero, Sandero Stepway og elbilen Spring Electric – forventes salget igen at finde tilbage på rette spor.

Især sidstnævnte er der store forventninger til. Dacia Spring Electric bliver Europas billigste elbil, der både er designet som varevogn, delebil og som almindelig personbil.


Vi har haft stor succes med Zoe til kommuner og som delebiler, og vi har en klar forventning om, Dacia Spring bliver spot on, for den er lidt højere og har en rækkevidde på 225 kilometer i bykørsel.

Søren Hyltoft, pressechef, Renault og Dacia


Vi skal dog ikke forvente en bil, der skal konkurrere på rækkevidden. Den bliver som standard 225 kilometer. Højst. Men der findes andre, dyrere biler, som også har samme rækkevidde.

I første omgang gælder det om at få bilen til Danmark og få salget skudt i gang.

- Indenfor én eller to måneder har vi den i Danmark. I første omgang kommer den som delebil og van. Vi har endnu ingen samarbejdspartner på den, og selv om vi ikke kender prisen ved vi, at den bliver Europas billigste elbil, siger Søren Hyltoft.

Annonce

Skal holde til hårdt brug

Bilen kommer til at blive lanceret i to forskellige versioner. Som delebil kommer Spring Electric omkring april i Danmark med et mere robust og enkelt interiør, der er egnet til mange og skiftende brugere, mens personbilen bliver mere eksklusiv.

Dermed regner Dacia med at kunne holde prisen nede, og det vil givetvis gøre den attraktiv til erhvervslivet og de mange kommuner, som i bæredygtighedens navn efterhånden foretrækker elbiler til deres medarbejdere.

Dacia lover et interiør, som kan holde til mange skiftende brugere. Det bliver enkelt og retfærdiggør den lave pris på cirka 140.000 kroner. Foto: PR

- Vi har haft stor succes med Zoe til kommuner og som delebiler, og vi har en klar forventning om, Dacia Spring bliver spot on, for den er lidt højere og har en rækkevidde på 225 kilometer i bykørsel. Det er der, den bliver brugt.

- Vi har ingen tal, men personligt tror jeg, at den bliver et stort hit. Særligt som delebil og kommunalt køretøj, siger Søren Hyltoft, som erkender, at det også kan munde ud i en vis kannibalisering på Renault Zoe.

Personbilen kommer først til efteråret, og et foreløbigt prisgæt fra Dacia selv lyder på priser fra 140.000 kroner.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce