Annonce
Erhverv

Big data er over os: Issalget stiger, når det blæser fra vest

Maria Degn Clausen sælger tusindvis af is i turistsæsonen og har med big data nu fået større viden om, hvordan hun øger salget. Foto: Carsten B. Grubach
Digitalt projekt på Rømø giver mere viden om øens mange turister.

RØMØ: Det er svært at drive forretning, hvis du ikke kender dine kunders behov. Jo større kendskab, des bedre forretning.

Med et storstilet big data-projekt får en række virksomheder på Rømø, der hovedsageligt lever af turister, en meget indbringende indsigt i gæsternes gøren og laden.

Nu ved man for eksempel i Cafe og Restaurant Hr. og Fru Dax i Lakolk, at der bliver ekstra gang i issalget, når det blæser fra vest, for så forlader turisterne stranden og får sig en is. Og at det nok ikke lige er mellem 15 og 16, at personalet skal holde pause, for det er der, man har de fleste kunder.

Annonce

Hos øens bagere behøver kunderne ikke længere at gå forgæves efter morgenbrødet, for med big data har man styr på antallet af turister på øen og kan bage derefter. Og hvis man ud fra en trafiktælling kan se, at der er ekstra mange tyskere på Rømø, kan man tilgodese deres særønsker, når de skal købe rundstykker.

Stort salgspotentiale

Turistaktørerne på Rømø har sammen med Rømø-Tønder Turistforening og Copenhagen Business School i projektet Destination:Digital, der offentliggøres i denne uge, brugt mange forskellige datakilder til at få mere viden om øens gæster.

Morten Degn, der ejer Hr. og Fru Dax sammen med sin kone Maria Degn Clausen har via big data fundet ud af, at det vil være en god idé at komme ud til kunderne på stranden med en isvogn, og at det set ud fra transaktionerne med betalingskort faktisk kun er 12 procent af kunderne, der er udlændinge, så her er der et stort, uudnyttet salgspotentiale.

Med big data kan han så også se, hvornår det er bedst at indkalde de 80 ansatte på arbejde, så der spares mange penge på den front. Og så giver han gerne et godt råd om et nyttigt og gratis værktøj videre til andre forretninger med betalingsterminal:

- Download Nets-appen, hvor du med ved at indtaste kundenummer og kode kan se data fra de senere år, nationalitet ud fra de kort, der betales med, og tidspunkter på dagen.

Annonce

Bestil pizza fra stranden

På den måde har Morten Degn og hans kone opdaget, at schweizere og franskmænd køber mere i hans forretning end tyskere og hollændere.

- Vi har lært flere ting af projektet. At vi skal udnytte vores kapacitet bedre, at vi måske skal brede sæsonen lidt mere ud, og at der nok er for få parkeringspladser og for lang en kø, når man skal købe en is. Vi skal finde ud af, hvem vores kunder er, og så skal vi være mere digitale, end vi er i dag, så man for eksempel kan ligge nede på stranden og bestille pizza via en app, siger Morten Degn.

Pilotprojektet på Rømø

  • Destination:Digital blev i maj 2020 igangsat som et pilotprojekt på Rømø, hvor strukturerede data, herunder belægningsprocenter, salg og besøgstal samt ustrukturerede data, som eksempelvis trafikmålinger, vejr og data fra sociale medier blev opsamlet for at kunne opnå indsigter i sammenhænge, man ikke ellers ville have adgang til.
  • Projektet er etableret i et samarbejde mellem en gruppe forskere fra Copenhagen Business School, VisitDenmark, Visit Rømø-Tønder og Dansk Kyst- og Naturturisme samt med deltagelse af Aalborg Universitet og itelligence.
  • Projektet har til formål at styrke turismeerhvervets bundlinje og internationale konkurrencefordel ved hjælp af digitalisering, big data og kunstig intelligens.

Der er altså et stort potentiale i big data for den betrængte turisme i Danmark, hvor man formentlig må se frem til endnu en sæson med mindre indtjening.

En række andre virksomheder på Rømø, overnatningssteder, restauranter, oplevelsessteder og sommerhus-udlejningsbureauer har medvirket i projektet, som har givet en del sidegevinster, fortæller Kenneth P. Madsen, turistchef for Rømø-Tønder Turistforening:

- Vi har for eksempel målt vandforbruget i 20 sommerhuse og set på, hvordan vi kan påvirke det via nudging. Og det kan give en vandbesparelse på 20 procent, så her har vi taget et af FN’s Verdensmål ind i arbejdet med turisme.

Annonce

Turiststrøm følges

Mange turister kommer til Rømø på grund af naturen.

- Og her kan vi ud fra trafikmålinger se, hvordan de opfører sig, hvor de bevæger sig hen, og hvor lang tid, de er der, siger Kenneth P. Madsen.


Download Nets-appen, hvor du med ved at indtaste kundenummer og kode kan se data fra de senere år, nationalitet ud fra de kort, der betales med, og tidspunkter på dagen.

Morten Degn, Café og Restaurant Hr. og Fru Dax, Lakolk


- Og ud fra det kan vi igen se, om der er behov for en bedre skiltning, om der er tungere trafik på vejene, om mindre veje skal udvides, og om der er brug for flere cykelstier.

- Udlejningsbureauerne kan se døgnforbruget på forskellige nationaliteter fordelt på kalenderåret, og man kan se hvilken omsætning, de generer i de virksomheder, der er med i Destination:Digital, hvor de handler henne, og så drage konklusioner ud fra det, slutter turistchefen.

Annonce
Annonce
Fyn

Hos Aktiedysten kan du risikofrit satse på den næste aktieraket: Nu går virksomheden efter at blive en international platform

Annonce
Fyn For abonnenter

Til at begynde med havde Per lager under dobbeltsengen: I dag leger Søndersøvirksomheden med de helt store på markedet

Annonce
Erhverv

Dansk erhvervsliv øjner grønne ordrer efter tysk valg

Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Klumme: Iværksætterselskaber synger på sidste vers

Erhverv

Klumme: Det betaler sig at skrue ned for mandehørmen

Erhverv

Klumme: Tønder med både tiltrækning og fastholdelse

Sydjylland

Robotter fra Vejen arbejder i 15 meter høje bølger på rejetrawler i barskt klima: - De er så stor en succes ombord, at vi netop har bestilt anlæg nummer tre

Sydjylland For abonnenter

Unge Kolding-drenge producerer medicinsk cannabis: - Vi vil gerne give folk med smerter noget håb

Erhverv

Klumme: Næste generation af ejerskifter venter lige om hjørnet

Annonce