Annonce
Østjylland

Berlin, Dortmund og Miami: Østjysk firma sætter skærme op på verdens største sportsarenaer

Når Borussia Dortmund lørdag 14. marts tager imod lokalrivalerne fra Schalke 04 i det store Revier-derby mellem Bundesligaens nummer to og seks, vil fodboldspillerne være omgivet af Europas største øvre-etage LED-bande, som aarhusianske Expromo Europe installerede på Signal Iduna Park i Ruhr-distriktet i løbet af sommeren 2019. Foto: Expromo
Expromo Europe fra Aarhus har nogle af Tysklands største fodboldstadioner, de fleste danske Superliga- og Håndboldliga-arenaer samt et amerikansk NBA-holds hjemmebane på sin kundeliste.

AARHUS: Det olympiske stadion i Berlin, fodboldklubben Borussia Dortmunds hjemmebane Signal Iduna Park og det amerikanske basketballhold Miami Heats hule, American Airlines Arena.

Det er blot nogle få navnkundige sportsanlæg, som det aarhusianske LED-skærmfirma Expromo Europe har stående på sin showcase-liste.

Lad os begynde rundturen under varme himmelstrøg i Florida. På American Airlines Arenas facade hænger en 400 kvadratmeter stor LED-skærm, som Expromo for nylig erstattede med en ny af slagsen.

Til daglig er arenaen med en kapacitet på 21.000 tilskuere hjemsted for Miami Heat, som havde sin storhedstid i perioden 2006-2013 med navne som Dwyane Wade, Shaquille O'Neil og LeBron James på holdet og med tre NBA-mesterskaber til følge. Og hvor den voldsomme orkan Irma i 2017 med vindstød på 229 km/t i byen var med til at sikre Expromo en stærk reference.

- Den 10 år gamle skærm, som vi også havde leveret, havde gjort det godt. Faktisk var det den eneste LED-skærm, som virkede i byen efter orkanen for tre år siden, fortæller Mads Lind, salgsdirektør i Expromo med hovedsæde i Lisbjerg nord for Aarhus.

Salgsdirektøren håber samtidig, at flere ordrer vil følge efter fra Florida, når udskiftningen af LED-skærmene indendørs begynder i 2021. Et arbejde med et samlet budget på 24 mio. dollars svarende til 163 mio. kroner.

Det er i øvrigt større end årets budgetterede omsætning for hele Expromo Europe på 150 mio. kroner - heraf kommer omkring 30 procent fra sportsinstallationer. Tallene ovenfor viser, hvor stort et markedspotentiale, der er i USA.

Annonce

Expromo Europe A/S

Expromo Europe producerer og installerer LED-skærme og er blandt Europas førende leverandører af professionelle LED-løsninger.

Expromo tilbyder et bredt sortiment af specialiserede LED-skærme med fokus på bæredygtighed, billedkvalitet, innovative funktioner, stor energieffektivitet og lang levetid.

Virksomheden har til huse i Lisbjerg nord for Aarhus og hænger sammen med udlejningsselskabet Proshop Europe i et holdningsfællesskab. Til sammen beskæftiger de 100 medarbejdere.

Expromo kom ud af sit seneste regnskab fra april 2019 med et overskud på 663.000 kroner.

Stærkt brand i Tyskland

Det er dog ikke Over There, at Expromo primært leverer LED-skærme til store idrætskomplekser.

Succeshistorien fra Florida er først og fremmest resultatet af en gammel reference. I stedet har Aarhus-firmaet i de seneste år fokuseret forretningen på Danmark, Sverige, Norge, Finland og Tyskland, hvor Expromo i dag har et stærkt skærmbrand.

Og det kaster store ordrer af sig. Virksomheden står blandt andet bag den firkantede LED-skærm i midten af indendørsarenaen Lanxess i Køln, som er kendt for at lægge gulv til håndboldens Champions League-finaler, og tilsvarende installationer hos fem-seks håndboldklubber i den tyske Bundesliga.

Det samme er tilfældet inden for fodbold. Her hænger der Expromo-storskærme på Weserstadion i Bremen, Merkur Spiel-Arena i Düsseldorf, HDI-Arena i Hannover (i dag 2. Bundesliga, red.), samt som nævnt Olympiastadion i Berlin og Signal Iduna Park i Dortmund.

- På Berlins olympiske stadion skiftede vi tre skærme på 100 kvadratmeter hver inklusive stålkonstruktioner ud i løbet af tre uger, mens der var events indimellem. Det betyder, at installationerne ofte også stiller store krav til projektarbejdet og logistikken, fordi arbejdet ikke må være synligt, når der er kampe og koncerter på stadion undervejs, forklarer Mads Lind.

Europas største LED-bande

Sommerens store opgave for den tyske marketingsgigant APA på det tidligere Westfalenstadion i Dortmund stillede også store krav til knowhow og logistik.

Her blev Europas største øvre-etage LED-bande - i alt 400 meter lang - installeret i løbet af tre måneder. Samlet set 535 kvadratmeter LED fordelt på den nordlige, vestlige og østlige tribune.

En pæn stor ordre i Expromo-regi, som leverer rundt regnet 5000 kvadratmeter LED om året.

- Vi er efterhånden velkendte i Tyskland, hvor vi har kontorer i Hamburg, Stuttgart og Münster. Det er først og fremmest bygget op gennem gode relationer, effektive projekter og tillid i salgsarbejdet, fortæller Mads Lind og fortsætter:

- Vores fokus på hovedmarkederne betyder også, at vi i dag siger nej til opgaver andre steder. Vi har nået en vis størrelse, så fire kvadratmeter LED i Kroatien er ikke interessant længere. Skærmmarkedet er stadig jomfrueligt, og som pionér var vi tidligere langt mere volatile og tog de ordrer, der bød sig, mens vi nu har en klar strategi om at bygge vores brand op i Europa i de markeder, som vi er i.

Mads Lind tilføjer, at Expromo fortsat kommer rundt i verdenen som turnkey-leverandør og partner for globale retailbrands.

Signal Iduna-installationen

Det indgik i installationen af Europas største øvre etage-bande på Signal Iduna Park i Dortmund - en i alt 400 meter lang 270 grader LED-bande:
  • 4 kilometer kabler
  • 535 kvadratmeter LED
  • +5 mio. pixels
  • 12 teknikere
  • 3 måneder til installation
  • 540 liter kaffe

Den nordlige tribunebande er i alt 144 meter lang og har en højde på 1,60 meter, mens de to tribunebander mod vest og øst begge er 127 meter lange og 1,20 meter i højden.

Kilde: Expromo Europe A/S

Soldreven LED til Fyn

På hjemmebane i Danmark er Expromo LED-leverandør til en omtrent 10 klubber i både fodboldens Superliga og Håndboldligaen.

I en anden og endnu mere bæredygtig boldgade end LED-teknologien i sig selv er Aarhus-firmaet også på vej med Danmarks første soldrevne skærme. De skal ifølge forventningen leveres og installeres hos Nordfyn Erhverv og Turisme omkring påske.

Der er tale om fire miljøvenlige LED-pyloner med integrerede solceller på bagsiden, som vil kunne udligne LED-skærmenes forbrug med op til 90 procent afhængig af placering og solskistimer. Et banebrydende projekt, som også vækker begejstring hos kunden.

- For os er det endnu en super måde at understøtte den grønne dagsorden, og samtidig sparer vi også penge på det løbende elforbrug, siger Per Olesen, direktør fra Nordfyns Erhverv og Turisme.

For Expromo er det samtidig første skridt imod en ny Go Green-strategi.

- På Berlins olympiske stadion skiftede vi tre skærme på 100 kvadratmeter hver inklusive stålkonstruktioner ud i løbet af tre uger, mens der var events indimellem, forklarer Mads Lind, salgsdirektør, Expromo Europe. Foto: Expromo

Ny Go Green-strategi

- Vi har gennem længere tid testet brugen af solceller i vores system, og vi tror på, at vores innovative og grønne løsninger er vejen frem i markedet. Skærmene kan producere mere lys, end der er behov for, og på den måde presser vi ikke forbruget, hvilket sparer på strømmen og sikrer en længere holdbarhed på skærmene, forklarer Mads Lind og peger på, at markedet for LED forventeligt vil overhale LCD-skærmene globalt set i år.

- Det nye for os bliver at levere både LED og konvertere. Vi har hele tiden set os som grønne, LED er energieffektivt, vi genanvender 98 procent og er WEEE-certificerede (det fælles-europæiske direktiv om affald med elektrisk og elektronisk udstyr, red.). Vi vil gerne være foregangsvirksomhed. Ikke kun som konkurrenceparameter, og fordi det er en nødvendighed om et år eller to, men også fordi det er motiverende for medarbejderne, slutter salgsdirektøren.

Expromo Europe har sin egen produktion i Kina og beskæftiger 50 medarbejdere i Danmark. Holdingselskabet tæller også udlejningsvirksomheden Proshop Europe, som har et tilsvarende antal ansatte.

Den tidligere LED-skærm på fronten af American Airlines Arena i Miami var den eneste, der fortsat var liv og lys i efter orkanen Irmas hærgen i 2017. Det gav en ny ordre til Expromo Europe i Lisbjerg i Aarhus, da skærmen skulle skiftes ud efter 10 år. Foto: Expromo
Sådan tager den nye LED-skærm på American Airlines Arena i Miami sig ud. Foto: Expromo
Annonce
Annonce
Fyn

Plan Organic ramt af læbestiftseffekten

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Digital hjælp er blevet gratis

Annonce