Annonce
Østjylland

Bank og finansiel superapp i ét: Lunar Bank forsøger at ramme det bedste fra to verdener

Administrerende direktør i Lunar Ken Villum Klausen skifter mellem at være i bankens lokaler i København og i Aarhus, hvor Lunar i starten af året flyttede ind i nye lokaler. Her er de dog snart ved at vokse ud. Foto: Axel Schütt
Lunar Group er stadig ved at finde sine ben efter lanceringen af Lunar Bank i marts. Men ambitionerne er høje for den finansielle techvirksomhed, der sidste år fik retten til at drive bankforretning, og som netop nu er ved at tage sine første forsigtige skridt ud i verden som egen bank.
Annonce

Aarhus: Det er et balancenummer af de helt store som Lunar Group i øjeblikket er ved at foretage sig.

På den ene side er de med en banklicens fra Finanstilsynet netop gået i gang med at bygge en traditionel bankvirksomhed op fra bunden med alt, hvad det indebærer af ind- og udlån, hævekort og konti. På den anden side er de firstmovers på en helt ny måde at drive bank på; en disruptor (ordensforstyrrer, red.), der nærmest har som fundament at eksperimentere og bryde med de traditioner, der kendetegner den ellers forholdsvise konservative banksektor.

Netop den balancegang bevæger 37-årige Ken Villum Klausen, stifter og administrerende direktør i Lunar Group, sig på knivsægget af, alt imens han pendler mellem Aarhus og København, hvor Lunar Groups omkring 150 medarbejdere har sin daglige gang.

- Der er rimeligt run på, men sådan det skal være, siger han med overskud i stemmen, da Erhverv+ fanger ham en onsdag formiddag sidst i juni mellem møder.

Annonce

Fremgang i modgang

Helt efter planen blev Lunar Bank lanceret i marts i år. Mindre efter planen endte lanceringen med at falde stort set samtidigt med, at corona lagde landet øde.

- Det var perfekt corona-timing, som Ken Villum Klausen udtrykker det. For til trods for, at krisen har betydet, at Lunar Group har besluttet at udskyde den ellers planlagte lancering af Lunar Bank i Norge og Sverige fra foråret til efteråret, er den danske lancering gået over al forventning.

- Vi gik over 30 procent frem på brugen af vores app i marts og fik i det hele taget langt flere kunder, end vi havde haft i mange måneder, siger Ken Villum Klausen, der ingenlunde havde en forventning om fremgangen.

- Mens vi alle var sendt hjem, var jeg på kald med andre udfordrerbanker i Europa og en enkelt fra USA. Og de har alle været nede med over 60 procent i omsætningen og 50 procent i brug. Så det har virkelig påvirket deres forretning, siger han.

Annonce

Tid til nye vaner

I modsætning til de øvrige digitale udfordrerbanker, der primært har bygget deres forretning op omkring valutaveksling, som har været ramt af den dalende rejseaktivitet, har Lunar Bank dog hele tiden haft fokus på at bygge en digital bankforretning op i norden. Og netop det har været deres fordel i denne tid, hvor flere i deres afsondrethed har fundet vej til internettet.

– Det nordiske marked er lidt skizofrent, forstået på den måde, at selvom kundetilfredshed er usædvanligt lav, så skifter folk ikke bank. Men hos os kan man som det eneste sted i norden oprette en konto uden at vi stiller krav til, at man skal skifte over til os, siger Ken Villum Klausen og forklarer, at tanken så er, at brugerne får øjnene op for, hvor meget bedre Lunar Bank er og dermed vinder dem over.


Det nordiske marked er lidt skizofrent, forstået på den måde, at selvom kundetilfredshed er usædvanligt lav, så skifter folk ikke bank. Men hos os kan man som det eneste sted i norden oprette en konto uden at vi stiller krav til, at man skal skifte over til os.

Ken Villum Klausen, administrerende direktør i Lunar Group


Strategien kræver dog, at brugerne først finder frem til appen. Og her har corona-nedlukningen på mange måder været en hjælp, da den har givet folk tid til at prøve mange af de digitale platforme af, som de ikke tidligere har givet sig i kast med.

- Folk har fået øjnene op for, at de kan klare sig digitalt, og for, at der findes et alternativ til den klassiske bank. Og den tendens fortsætter i maj og juni. Så hvis der skal komme noget positivt ud af ragnarok, så er det, at vi er gået frem på vores tal, siger Ken Villum Klausen, der fortæller, at brugen af appen er steget med gennemsnitligt 40 procent om måneden, siden Lunar Bank gik live.

Annonce

Behov for mange kunder

Foruden flere brugere har Lunar i løbet af foråret også fået ekstra finansiel opbakning fra sine investorer, der har kastet 150 millioner kroner mere ind i foretagendet. En investering der for den administrerende direktør er med til at understrege alvoren af, at Lunar ikke længere kun skal få brugere ind på sin platform, men også betalende kunder ind i butikken.

Af samme grund har banken i øjeblikket fokus på at få flere produkter ind i deres forretning, som de kan tjene penge på, såsom en særlig business-konto til soloiværksættere, en premiumkonto med forsikring inkluderet og forskellige former for låneprodukter, der vil blive lanceret henover året.

Om Lunar

  • Lunar blev grundlagt som fintechvirksomhed under navnet Lunar Way tilbage i 2015.
  • Virksomheden fik banklicens i august sidste år.
  • I dag er Lunar en digital bank uden fysiske filialer. I banken har man mulighed for eksempelvis at oprette en konto, få Visa-kort, betalinger, lånemuligheder og mobilbetaling på samme vis som i en almindelig bank. Alt styres fra Lunars bank-app, der gør det muligt at styre sin økonomi fra mobilen.
  • Lunar kan enten fungere som ens primære bank eller som ens sekundære bank, hvis man ikke ønsker at skifte fra sin nuværende bank.
  • Lunar har mere end 175.000 brugere i Norden samt kontorer i Aarhus, København, Stockholm og Oslo, der beskæftiger omkring 150 medarbejdere.
  • Lunar har samlet set modtaget investeringer for omkring 500 millioner kroner fra blandt andre Seed Capital, Greyhound capital, Chr. Augustinus Fabrikker og Socii Capital.

For i modsætning til de mere traditionelle banker, der har størstedelen af sine indtægter på gebyrer, er Lunars strategi baseret på færrest muligt gebyrer, og det kræver, at de nuværende 175.000 kunder i Lunar Bank enten vokser i antal eller benytter sig af flere produkter per kunde, før der kan blive tale om en decideret overskudsforretning.

- Hovedstrategien har jo hele tiden været, at vi ikke vil have alle de gebyrer, som vi føler, at kunderne rammes af andre steder, siger Ken Villum Klausen og fortsætter: - men fordi vi er en lavmarginalsforretning, så betyder det, at vi også skal have markant flere brugere end andre banker, da vi tjener på kunderne.

Af samme grund er lanceringen af Lunar Bank også foregået med reklamefremstød på den sociale medieplatform tiktok, brug af influencers, konkurrencer på facebook og instagram, hvor man kunne vinde et Lunar sweatsæt, og med nyheden om en netop indgået samarbejdsaftale med esport-holdet Astralis. For målgruppen er ung, og det bærer den til tider eksperimenterende markedsføring, der skal lokke nye brugere til, præg af.

Annonce

Det bedste fra begge verdener

– Jeg tror ikke, at der er andre, der ville synes, det var sejt at rende rundt med et sweatsæt fra sin bank. Men vi vil gerne være på de kanaler, som vores kunder er på i dag, og der er influencers en stor del af det, og det samme gælder tiktok, hvor vi på samme måde prøver at bygge et brand op om, at vi ikke kun er en bank, men også en oplevelse, forklarer Ken Villum Klausen.

Ungdommens luner har Lunar Group til gengæld ikke kunnet benytte sig af i arbejdet med at bygge en bank op fra bunden. Et arbejde, der har været i gang lige siden banklicensen kom i hus i august sidste år, og som har krævet alt fra en ny infrastruktur til tilladelser til at udstede kort til nye medarbejdere med kompetencer indenfor både risikostyring og hvidvask-regler. Og arbejdet er stadig i gang.

- På mange måder er vi nu ved dag nul, hvor vi skal bevise alt det, vi troede, vi kunne, inden vi gik live, siger Ken Villum Klausen.

Og at Lunar Bank skal blive en succes, er han ikke i tvivl om.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sydjylland

Trekantområdet rykker sammen

Annonce