Annonce
Klima og miljø

Bæredygtighed skal blive en naturlig del af forretningen

Ananasblade som bliver til overs i produktionen kan bruges til at lave en vegansk og bæredygtig slags læder. Foto: Bax Lindhardt/Nf-Nf/Ritzau Scanpix
Når vi europæere skal ud og købe nyt tøj, er prisen (stadig) det vigtigste. Det viser en nyligt offentliggjort Yougov-undersøgelse. En ting, som bæredygtighed er der kun 10 procent af de adspurgte, der finder vigtigst, og derfor bliver det modebranchen selv, der skal drive udviklingen i den rigtige retning, understreger presse- og kommunikationschef i Dansk mode og tekstil, Simon Hansen. Erhverv+ bad ham om en status på modebranchen anno 2020, og hvad fremtiden bringer.

- Hvad er status i tøjindustrien anno 2020?

- Det største skifte indenfor de seneste år er, at bæredygtighed er rykket op på den absolut øverste agenda. Nu er det på topchefniveau, og det er blevet et strategisk aspekt i forretningsstrategierne, at man tænker bæredygtighed. Det er ikke det samme som at sige, at vi er i mål som branche, for der er stadig rigtigt meget at gøre. På globalt plan er der også en ret bred konsensus om, at det er en af de helt store udfordringer; at der bliver produceret rigtig meget tøj, og der bliver også produceret for meget tøj.

- Er det forbrugerne, der skaber overproduktion på grund af efterspørgsel, eller er det snarere industrien selv, der overproducerer ud fra et forventeligt salg?

- Der er ikke så meget tøj, der ryger direkte på forbrændingen, men meget af det tøj, der bliver produceret, bliver ikke brugt særligt meget, når det kommer ud til forbrugerne. En engelsk undersøgelse viser for eksempel, at 80 procent af indholdet i kvinders klædeskabe bliver brugt tre gange eller færre.

- Så der er et forbrugeraspekt, men der er også et brancheaspekt i det. Der er stor forskel på, hvordan virksomheder opererer, hvor nogle virksomheder i den globale modebranche er gode til hele tiden at spytte nye varer ud, og det er selvfølgelig med til at stimulere en appetit, men det er også med til at forhøje risikoen for, at man laver fejlskud i den måde, man disponerer sin kollektion på. Det er i virkeligheden et flere-hovedet monster, det her.

- Er der i virkeligheden noget, man selv kan gå ind og gøre som dansk virksomhed?

- Jeg ville ønske, der var et quick fix, men det må jeg desværre aflive. Hvis det er en stor virksomhed, er det vigtigste, at topledelsen er med på det. Herefter skal man gå ind og se på hele sin værdikæde og se på hvor, man kan sætte ind og gøre en forskel nu og her, og hvor man kan gøre en forskel på den lange bane. Men det handler først og fremmest om at komme i gang og få ændret det strategiske mindset, så bæredygtighed bliver en helt naturlig og integreret del af forretningen.

- Bæredygtighed i den her branche handler også meget om restmaterialer og nye måder at skabe tråd og stof på. Hvilke trends ser I der?

- På materialefronten sker der helt vildt meget lige nu. Der er mange, der er begyndt at arbejde med restprodukter fra fødevareproduktionen, det er der en frugt som ananas kommer ind i billedet. Det betyder ikke, at man planter ananas og høster dem for kun at producere noget, der minder om læder, men det er rester fra produktionen. Generelt er der mange affaldsprodukter fra fødevareproduktionen, som kan gå ind og blive til nogle substituerede produkter, som minder om nogle af de produkter, vi har allerede.

- Det er jo super interessant, for vi skal helst ikke ud i, at man begynder at dyrke afgrøder bare for at lave dem til tekstilprodukter. Der sker også en kæmpe udvikling i forhold til genanvendelse af forskellige materialer, og det vil man som forbruger komme til at mærke. Lige pludselig er det nogle helt andre materialer end de traditionelle.

- Med tanke på det, hvordan ser du branchen om en fem års tid?

- Mange virksomheder har lanceret eller relanceret deres strategier, hvor bæredygtighed er inkorporeret, og det er noget af det, der begynder at give effekt, hvis vi kigger over en fem-årig periode. Så branchen har helt sikkert rykket sig. Men allerede nu kan vi jo se, at der kommer rigtigt mange iværksættere, som er født med et bæredygtigt mindset. De skal ikke ind og lave den her omstilling, som mange af de traditionelle virksomheder skal. Det er også med til at skubbe udviklingen hos de etablerede spillere.

- Og hvad kan man som helt almindelig forbruger gøre?

- Det vigtigste er i virkeligheden, at man tænker sig om, før man køber noget. Og det ved jeg godt lyder fuldstændig gammeldags banalt, men ikke desto mindre er det noget af det mest væsentlige.

Der kommer rigtigt mange iværksættere, som er født med et bæredygtigt mindset. De skal ikke ind og lave den her omstilling, som mange af de traditionelle virksomheder skal. Det er også med til at skubbe udviklingen hos de etablerede spillere.

Simon Hansen, presse- og kommunikationschef, Dansk mode og tekstil

Alternative materialer

Læder lavet på ananas, og silke lavet på citrusfrugter, kan det virkelig passe?

Ja, det kan det, og allerede sidste år lancerede modegiganten H&M en kollektion med tøj lavet på netop frugtaffald.

  • Et naturligt alternativ til læder lavet på ananasblade. Det er, hvad firmaet Pinatex producerer. Da Dr. Carmen Hijosa, ekspert i lædervarer, på et tidspunkt i 1990'erne var i Fillippinerne og så, hvordan produktionen af læder påvirkede miljøet, tænkte hun, at det måtte kunne gøres på en anden måde. Ananasindustrien producerer på verdensplan 40.000 ton restaffald i form af bladene.

  • Den italienske juiceindustri skiller sig årligt af med 700.000 tons citrusaffald, men firmaet Orange Fiber har heldigvis fundet ud af, at man kan lave et silkelignende materiale på de mange citrusskaller, som ellers bare ville være blevet smidt ud. De har udviklet en metode, der udskiller cellulose fra frugten, som man derefter kan lave til en silketråd.

Kilder: Dmogt.dk, Fashionforum.dk, Ananas-anam.com og Orangefiber.it

Simon Hansen er presse- og kommunikationschef i Dansk mode og tekstil. Foto: Dansk mode og tekstil.
Annonce
Annonce
Fyn

Plan Organic ramt af læbestiftseffekten

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Digital hjælp er blevet gratis

Annonce