Annonce
Fyn

Amazon skal være trinbræt for sydfynsk designer

Nille Philbert har patent på sin solskærm i USA, hvor salget for alvor er kommet i gang, efter hun er gået på Amazon. Nu håber hun, at den digitale handelsplatform kan skaffe hende ind i nogle af de amerikanske kædebutikker. Foto: Trine Grauholm
Den amerikanske online-platform kan være en vej ind i kædebutikkerne i USA for Nille Philbert, der satser på solskærme, tastaturcovers og andet it-tilbehør. Netop nu oplever hun stærkt stigende efterspørgsel på grund af coronakrisens hjemmearbejde og det gode vejr.

SVENDBORG: Finanskrise, Fona og corona.

Tre kriser for Nille Philbert, der alle ser ud til at markere en form for overgang i hendes måde at være selvstændig på.

Mens både finanskrisen og Fonas konkurs kostede hende store beløb, ser coronakrisen imidlertid ud til at give hende vind i sejlene med sin virksomhed, der satser på it-tilbehør, som både er æstetisk og funktionelt.

For mange har den idylliske forestilling om en hjemmearbejdsdag i forårssolen på terrassen nemlig udviklet sig til en frustrerende oplevelse med masser af genskin i computerskærmen. Derfor har søgeord som "solskærm til laptop" og "arbejd udenfor med din laptop" pludselig vundet frem, og det har givet Nille Philbert ny optimisme ikke mindst i forhold til salget af den solskærm, der til at begynde med markerede hendes skifte fra designer af tøj til it-accessories.

- Det, at folk har skulle arbejde hjemme og gerne vil ud, har betydet, at de pludselig har søgt efter mine produkter. Da coronakrisen brød ud, vidste jeg, at jeg ikke ville få nogen indtjening fra butikkerne, for de var jo lukkede, men coronaen har til gengæld betydet, at folk har søgt efter mine produkter. Det har været mit held, at solen har skinnet, og at jeg havde lavet en dansk blog, så jeg ligger øverst i forhold til SEO-optimering. Det har reddet virksomheden, siger Nille Philbert.

Hun er oprindelig tøjdesigner med eget mærke, men finanskrisen ramte hårdt. Mange kunder kunne ikke betale og efterlod hende med store tab, og da hun samtidig vil unde sig selv at holde barsel med den yngste af sine tre sønner, lukkede hun reelt ned for den del af sit arbejdsliv i 2013.

Stoppet var dog ikke endegyldigt, selv om hun vidste, at hun ikke kunne vende tilbage til tøjbranchen og en hverdag med alle kasketter i firmaet. Hvis hun skulle tilbage, skulle det være i en anden konstruktion.

- Jeg lovede mig selv, at jeg aldrig ville løbe om kap med tiden igen. Jeg syntes, det var sjovt, og jeg elsker at arbejde, men da jeg stoppede, kunne jeg se, hvor travlt jeg hele tiden havde haft. Også med ting oppe i hovedet. Jeg prøvede at nå alting selv, og det gik så stærkt for mig, at jeg ikke nåede at se, hvem der hjalp mig undervejs. Det ville jeg ikke igen, fortæller hun.

Annonce

- Jeg gik ned i Fona i Svendborg og spurgte, om jeg ikke måtte hænge tastaturcoveret der, selv om jeg godt vidste, at det skulle igennem en indkøber. Men jeg fik lov, de var vilde med det, og jeg kom ud i alle Fona-butikkerne. Det gik rigtigt godt. Mit firma var ved at vende fuldstændigt. Jeg var så sikker, at jeg kun tog penge ud til en lille løn til mig selv og købte produkter for resten. Alt var super, og jeg kunne følge med. Så gik Fona konkurs, og jeg mistede alle pengene.

Nille Philbert, selvstændig designer

Opdagede behovet

Lysten til at skabe sit eget og selv styre både hverdag og udvikling var dog uforandret, og da Nille Philbert på en ferie til Gran Canaria så sine tre drenge ligge under parasollen med hvert sit håndklæde over hovedet for at kunne se noget på deres skærm, begyndte et større søgearbejde.

Men intet dukkede op. I stedet satte Nille Philbert sig for at lave den manglende solskærm selv og få den produceret i Kina.

Overbevist om, at den ville blive et stort hit.

Behovet var der jo, og ingen andre havde fundet på en løsning. Tværtimod poster mange af de største bloggere stadig billeder, hvor de sidder ude med en papkasse som skygge for skærmen.

Succesen udeblev imidlertid, selv om skærmen også kan bruges på bagsædet af bilen eller til at skærme for nysgerrige blikke, når man arbejder i tog, fly eller andre steder i det offentlige rum.

Ganske vist har Nille Philbert fået patent på modellen i USA og har efterhånden solgt den til det meste af verden med markeder som Japan, Hawaii, Rusland, Ungarn og Australien, men mængderne har længe været for små.

I stedet er hun begyndt at udvide forretningen med flere produkter som mobiltasker, computersleeves og et tastaturcover, som kan lægges ovenpå computeren og beskytter mod både skidt og bakterier og nemt kan vaskes af.

- Jeg gik ned i Fona i Svendborg og spurgte, om jeg ikke måtte hænge tastaturcoveret der, selv om jeg godt vidste, at det skulle igennem en indkøber. Men jeg fik lov, de var vilde med det, og jeg kom ud i alle Fona-butikkerne. Det gik rigtigt godt. Mit firma var ved at vende fuldstændigt. Jeg var så sikker, at jeg kun tog penge ud til en lille løn til mig selv og købte produkter for resten. Alt var super, og jeg kunne følge med. Så gik Fona konkurs, og jeg mistede alle pengene, husker Nille Philbert.

Kæderne er vejen frem

Trods en mavepuster af rang kunne hun dog se, at vejen frem gik gennem kædebutikkerne.

- Som tøjdesigner havde jeg 50 butikker plus nogle i udlandet, som jeg kørte rundt og solgte til, men medaljen ved min erfaring med Fona var, at jeg kunne se, at man kan tjene penge, når man er inde i de store kæder, forklarer Nille Philbert.

Derfor pressede hun på for at komme ind andre steder, og det lykkedes blandt andet at komme ind i Humac-butikkerne.

Samme udvikling har hun kig på i USA, hvor hun for et år siden fik en partner, som anbefalede hende at gå på Amazon. Til at begynde med brugte Nille Philbert den amerikanske markedsplatform som forhandler, men det seneste år har hun betalt for, at Amazon ikke bare forhandler, men også sørger for at pakke og sende hendes produkter ud til forbrugerne.

Det koster, og det koster meget. Til gengæld har det fået efterspørgslen til at stige i en grad, så hun under coronakrisen har oplevet at løbe tør for produkter.

- Hvis du er inde i en kæde, der kan tage fra, sker der også noget ude på dine produktionssteder. Amazon er ikke nogen favorit for mig, for når de kommer til Danmark og Norden, vil de formentlig ødelægge det for mange små og også lidt større forretninger. Det er synd. Du kan ikke skabe en forretning på Amazon, hvis du har en lille produktion. Til gengæld er det nemmere at komme ind i kæderne i USA, når du først er på Amazon, forklarer Nille Philbert.

Det skyldes, at Amazon på mange måder fungerer som en slags blåstempling af virksomhederne. Kan du leve på Amazon, ved de store kæder gennem utallige anmeldelser og krav, at du både kan levere til tiden, i den lovede kvalitet og til kundernes tilfredshed.

På den måde kan Amazon være et trinbræt til noget større, og det har Nille Philbert allerede oplevet. Under coronakrisen er salget steget i en grad, så hun har været nødt til at sætte gang i produktionen af en ny ordre, men den når ikke frem, før lagrene er tomme.

Om Philbert - Danish Design

Nille Philbert er uddannet beklædningsoperatør og designteknolog og har arbejdet som tøjdesigner med eget mærke frem til 2013.

Nu satser hun imidlertid på it-accessories til Apple-produkter. Valget af Apple skyldtes i første omgang, at alle den amerikanske it-gigants computere havde samme tastaturstørrelse. Det har de ikke mere, og med tiden har Nille Philbert derfor været nødt til at udvide forretningen med langt flere produkter.

Foruden solskærme og tastaturcovers laver hun mobiltasker og computersleeves.

Hun driver virksomheden alene, men hun har dog en partner i USA og en distributøraftale med svenske Vendora på trapperne.

Vil kunne følge med

Netop større mængder er et must for Nille Philbert, hvis hun skal kunne udvikle sin virksomhed. Og med en aftale med den svenske distributør Vendora på trapperne, er der for alvor ved at ske noget med salget i både Sverige og Norge, og hun lurer også på at gå ind i Tyskland.

- Jeg tror, det bliver endnu mere fantastisk, end jeg forestiller mig at få en distributør. Jeg kan godt lide at sælge, men det er svært at nå det hele. Når du pludselig får flere produkter, flere farver og flere lande, kræver det mere, og derfor giver en distributør mig tid til at fokusere på andre ting, forudser Nille Philbert.

Idéer har hun nok af, og med sin fortid i modebranchen har hun særligt stort kendskab til materialer og teknikker. For eksempel arbejder hun med at bruge produkter som vegansk læder og hamp, og hun har også udviklet en mobiltaske, der ikke bare kan hænge over skulderen, men sættes i to bæltestropper, har et plasticlag, der stopper eventuelle skadelige mobilstråler og har særskilt rum til kreditkort, hvor de kan ligge i sikkerhed uden at kunne bruges trådløst ved en fejl.

Ambitionen er imidlertid ikke at vokse i en fart.

Tværtimod har et af Nille Philberts vægtigste argumenter for at fortsætte som selvstændig været friheden til at arbejde fleksibelt, så det passer med et familieliv med tid til nærvær og at hente familiens tre drenge på syv, ni og 11 år tidligt.

- Det skal ikke lyde som en solstrålehistorie, for jeg er ret effektiv på kort tid, og jeg har intet imod at arbejde om aftenen. Jeg elsker at sidde og designe og kunne fordybe mig i det, når der er ro til det. Jeg føler mig priviligeret. Nu, hvor mine børn ikke har helt så meget behov for mig mere, kan jeg også mærke, at jeg har mere gå-på-mod i forhold til at komme ud til flere, men jeg er sådan én, der ikke tager mere ind, end jeg ved, jeg kan klare, forklarer Nille Philbert.

Som tidligere tøjdesigner ved Nille Philbert en masse om materialer, og hun vil gerne producere sine produkter så bæredygtigt som muligt. Hun bruger for eksempel vegansk læder til sine computersleeves, og hun overvejer også at begynde at producere i kork. Foto: Trine Grauholm

Har ventet tålmodigt

Hun har undervejs savnet kollegaer at spare med i det daglige, og tanken om at få en investor med har strejfet hende.

- Men jeg har også sat børn i verden, og der er ikke noget andet end dem, jeg hellere vil. Derfor har det fungeret bedre for mig, at firmaets udvikling er gået langsomt, selv om jeg normalt er den hurtige type, der vil have tingene til at ske med det samme, siger Nille Philbert.

Derfor har hun længe gået og ventet på det helt rigtige øjeblik til at sætte flere initiativer i søen. Hvornår er verden for eksempel klar til computersleeves i hamp eller kork?

Hvornår skal produktionen flyttes fra Kina til Portugal? Hvordan skal den lille, lækre mobiltaske produceres i en pris, så alle kan være med?

- Jeg er meget bevidst om, at jeg er enormt pligtopfyldende, så jeg ville arbejde i døgndrift, hvis jeg fik en investor med, og så ville jeg være dårlig alle steder. Men hvis USA først får fat, sådan som det ser ud til nu, får jeg det drive i virksomheden, som jeg har ligget og ventet på. Jeg har hele tiden troet på, at det nok skulle udvikle sig stille og roligt. Det har taget lang tid at bygge alting op, og jeg har brugt meget tid på at poste på min blog og på alverdens sociale medier, men nu er jeg klar, siger Nille Philbert.

Og drømmer mere end de fleste om en god og solrig sommer.

Nille Philbert så tastaturcoveret i USA og begyndte som den første at få det lavet til danske tastaturer. Nu har hun flere konkurrenter og laver tastaturcoveret i flere farver, til flere forskellige Macbooks og til flere lande. Foto: Philbert - Danish Design

Solskærmen fungerer både udenfor, men også som en afskærmer, hvis man arbejder i toget, i flyet eller andre steder, hvor man gerne vil kunne skærme for nysgerrige blikke. Foto: Philbert - Danish Design
Annonce
Annonce
Fyn

Plan Organic ramt af læbestiftseffekten

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Digital hjælp er blevet gratis

Annonce