Annonce
Østjylland

Aarhus spinder guld på Nordeuropas største racefestival

For 10. gang indtog den årlige motorsportsfestival Classic Race Aarhus i Bededagsferien. Et event, der sætter Aarhus på landkortet og gavner østjysk erhvervsliv på flere fronter, ifølge direktøren bag racerløbet.

Classic Race er et tilløbsstykke for motorsportsinteresserede fra både ind- og udland.

Hvert år kaster det mange millioner af sig til blandt andet hoteller, butikker og restaurationer i Aarhus. Sådan lyder det fra manden i spidsen af Classic Race, direktør Mike Legarth, som jeg har talt med efter det netop overståede racerløb.

– Classic Race gavner Aarhus på flere fronter. Alt det materiel, vi bruger til at bygge eventen op, køber vi primært hos virksomheder i og omkring Aarhus. Det gælder alt fra indkøb af byggematerialer til opsætning af faciliteterne og transport af materialer, som løber op i knap 20 millioner kroner, hvoraf størstedelen af beløbet lander i hænderne på østjyske virksomheder, fortæller Mike Legarth, og tilføjer:

– Samtidig har vi fået lavet en beregning, der viser, at deltagere og gæster til løbet tilsammen lægger omkring 10 millioner kroner, som går til hoteller, restaurationer og butikker. Og det er endda lavt sat, vurderer Mike Legarth.

Annonce

Aarhus på verdenskortet

Sydbank er en af Classic Races sponsorer, og vi ser positivt på, at løbet bidrager til at generere en øget omsætning hos en lang række østjyske virksomheder, hoteller og restaurationer både før og under eventen. Samtidig er løbet som Nordeuropas største motorsportsfestival, også med til at sætte Aarhus på landkortet og styrke byens renommé.

– Classic Race er et tilløbsstykke for turister, og vi er et stærkt brand i udlandet. Vores målsætning er at være det mest professionelle, venlige og imødekommende motorsportsarrangement i verden. Noget, der blandt afspejles i den stemning og den atmosfære, vi skaber omkring løbet, som gør, at både gæster og deltagere står tilbage med et positivt indtryk af Aarhus, siger Mike Legarth.

Foruden de 300 deltagende motorsportsteam fra ind- og udland lagde i omegnen af 40.000 tilskuere vejen forbi Aarhus i Bededagsferien.

Ræs med hjertet

Classic Race Aarhus handler ikke blot om spændende motorsport med historiske køretøjer og opvisning med racerbiler og specialbiler. Det handler også om velgørenhed.

Alle tre dage under Classic Race Aarhus – fredag, lørdag og søndag – afvikler Classic Race Aarhus velgørenhedskørsel, hvor overskuddet går til Make-A-Wish fonden.

– Publikum til Classic Race havde igen i år mulighed for at købe sig til en tur på passagersædet ved siden af blandt andre Tom Kristensen, der gæstede løbet. Overskuddet herfra går ubeskåret til Make-A-Wish fonden, der opfylder et ønske for kritisk syge børn i Danmark, fortæller Mike Legarth.

Classic Race er selv organiseret som en velgørende fond, som støtter børns trafiksikkerhed.

De mange besøgende har med garanti fået sig en oplevelse, de sent vil glemme, og et positivt indtryk med sig hjem. Det gavner bestemt Aarhus som by og kaster omsætning af sig til både restaurationer, hoteller og de mange leverandør-virksomheder i Østjylland.

Derfor ser Sydbank stor fornuft i at støtte op om et initiativ som Classic Race, der fremmer fællesskab og er et samlingspunkt for aarhusianerne og folk fra nær og fjern.

Mike Legarth, direktør for Classic Race, der netop har kørt i Aarhus for 10. gang. Pressefoto

Finansnyt

Finansnyt er leveret til Erhverv+ af Sydbank, der er Danmarks fjerde største bank og en af landets største erhvervsbanker.
Torben R. Rasmussen er områdedirektør i Sydbank Aarhus-Aalborg.

Annonce
Annonce
Annonce
Fyn

Pillefyrsproducenter er på vej mod overskud

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Saferoad gør byrummet sikkert

Annonce