Annonce
Vestjylland

51-årige Christina startede egen virksomhed i en sen alder: - Jeg kan godt tænke, at jeg nogle gange blev fravalgt på grund af min alder

Christina Hazelden havde svært ved at finde job som SoMe-specialist. Nu er hun blevet sin egen chef i stedet. Privatfoto
Danmark har brug for mere arbejdskraft, så pensionen må vente. Men det er ikke altid så nemt at finde job, hvis man har pustet mere end 50 lys ud på fødselsdagslagkagen.

HOLSTEBRO/AARHUS: Det bliver sjældent sagt lige ud, men nogle gange kan man læse det mellem linjerne i jobopslagene: ”Kunne du tænke dig at bruge et sabbatår hos os?” eller ”Vi er et ungt team, som søger…” Ville man som plus-50-årig søge job sådan et sted?

- Jeg tror, at mange ville opgive på forhånd, siger Christina Hazelden.

Hun er 51 år og har efter nogle forgæves forsøg på at finde job valgt at skabe sit eget job som selvstændig. Hendes speciale er online-markedsføring og kommunikation på sociale medier (også kaldet SoMe) – opgaver, som ofte bliver lagt i hænderne på unge mennesker.

Annonce

- Jeg var til jobsamtale hos en leder på 25 år. Vi kunne ikke rigtigt relatere til hinanden og havde ikke helt de samme værdier, og jeg kan godt bagefter tænkte, at det mere var på grund af min alder end kompetencer, at jeg blev valgt fra.

Blå bog: Christina Hazelden

  • 51-årige Christina Hazelden er opvokset i Holstebro, hvor hun har taget HHX-eksamen på handelsskolen og siden er kontoruddannet.
  • CV’et rummer 25 år i forskellige virksomheder, oftest med fokus på internt salg, indkøb og marketing, blandt andet en periode hos møbelproducenten Actona i Holstebro.
  • Christina Hazelden var i en periode medindehaver af to butikker og en webshop, som fokuserede på e-cigaretter.
  • Under corona flyttede hun fra Vestjylland til Aarhus og oprettede hjemmesiden www.nyiaarhus.dk med tilhørende sociale medier som en visuel guide til andre tilflyttede.
  • Siden februar har Christina Hazelden været partner i SMmedia.dk i Aarhus som partner med speciale i sociale medier og kommunikation.

Når hun kigger sig omkring i miljøet for SoMe-specialisterne, er der da heller ikke mange grå hår at få øje på.

- Hvem er det, der har ansvaret for SoMe? Det er ofte unge kvinder, og det har jeg også oplevet på kurser og konferencer, hvor det ofte er de helt unge kvinder, som møder op. Sjovt nok, så er der flest mænd på markedsføringsdelen, fordi det er noget teknisk at opstille annonceprofiler og så videre, men det er de unge kvinder, som står for at producere indholdet, lyder hendes analyse.

Kommunikation med følelse

Hun anerkender logikken i, at de unge færdes hjemmevant på online-medier, og at de går til opgaven med energi og entusiasme. Men der kan også ligge en udfordring i at lægge hele virksomhedens kommunikation i hænderne på et menneske, som ikke har så meget livserfaring.

Det bliver tit meget hårdt fokus på salg, på give-aways og på rabatter. Men de ser ikke altid de gode historier, der ligger bag.

Christina Hazelden, om uerfarne SoMe-specialister

- De unge gør, som de har lært i deres uddannelse – og de er dygtige. Men udfordringen kan være, at sådanne opslag netop mangler de følelser, der ligger bag en livslang erfaring, som man netop har opnået som 50-årig. Derfor bliver det tit meget hårdt fokus på salg, på give-aways (konkurrencer, red.) og på rabatter. Men de ser ikke altid de gode historier, der ligger bag, siger Christina Hazelden og giver et eksempel:

- De fleste opslag på sociale medier fra restauranter og caféer handler om billeder af maden. Her kunne et godt opslag måske i stedet være det par, som kommer hvert år og booker det samme bord for at fejre deres bryllupsdag? Eller man kunne beskrive stemningen fra stedet og formidle gæsternes oplevelse.

Annonce

Kan lære af hinanden

Livserfaring kan man ikke læse sig til, men den kreativitet og nye viden, som de unge kommer med, har jo også værdi. Så de bedste arbejdspladser er et mix af forskellige profiler, synes hun.

- Nogle af dem, som skal ansætte, forestiller sig, at os på plus-50 ”ikke gider lære noget nyt”, men det passer ikke! Vi kan lære af hinanden, og derfor er det også bedst, når man er blandet på arbejdspladsen, siger Christina Hazelden.

I værste fald kan virksomheden miste omsætning, hvis den ikke kommunikerer i øjenhøjde med sine kunder.

- Brugerne af Facebook er typisk lidt ældre end på andre sociale medier. Det kan være svært for en 23-årig at kommunikere til 45-50-årige om produkter, der henvender sig til det mere modne kundesegment. Jeg kan stadig huske, hvordan det var at være ung, men et helt ungt menneske kan – af indlysende grunde - ikke genkende følelsen af at være 45 år, siger hun.

Annonce

Hobby blev til job

Christina Hazelden trængte til luftforandring og flyttede for tre år siden fra Holstebro til Aarhus. Desværre ramlede det sammen med corona, så udfordringerne med at finde et SoMe-job blev ikke nemmere.

- Når man lige er flyttet til en by som Aarhus og ikke kender en sjæl, kan byen godt virke noget uoverskuelig. Det blev ideen til ”Ny i Aarhus”, som blev til en hjemmeside, hvor jeg simpelthen tog ud for at lære byen at kende og fortalte om de spændende steder som en guide til andre, der var i samme situation, fortæller Christina Hazelden.

En tilflytter-guide er måske ikke nogen genopfindelse af den dybe tallerken, men der manglede alligevel noget, syntes hun.

- De fleste blogs og guides er lister med meget tekst. Der manglede noget visuelt, så jeg har taget mange billeder for at vise byens tilbud, siger hun og konstaterer, at det visuelle udtryk også passer godt til den tilhørende Instagram-profil, hvor lige omkring 1000 følger med og flittigt kommenterer og deler opslag.

Arbejdet med guiden gav anledning til selvransagelse og en slags åbenbaring i jobsøgningen.

- Min mor var journalist, og jeg har også altid selv elsket at skrive. Så jeg kom tættere på, hvad jeg skulle bruge min tid på – og efter en ubehagelig oplevelse i et tidligere job, var jeg samtidig fast besluttet på, at ingen skulle presse noget ned over hovedet på mig. Så jeg gik tilbage til at være selvstændig, som jeg også har prøvet før. Det er hårdt, men jeg er glad for det, siger Christina Hazelden.

Siden februar i år har hun været partner i SM Media, der arbejder med salg, branding og markedsføring med kontor i Aarhus-bydelen Højbjerg.

Annonce
Annonce
Erhverv

Ny sygeplejefaglig direktør har stået i spidsen for akutafdelingen i Horsens - nu skal hun helt op i helikopteren

Annonce
Fyn

Konferencecentre forventer nyt rekordår

Annonce
Erhverv

Han kan stege din bøf: Verdensmester rejser ud og griller for kunderne

Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Ekstremerne vinder i jagten på talent: Hvis du vil være noget for alle, er du ikke noget for nogen, mener Odense-direktør

Nordsjælland

Abekopper sender aktie på himmelflugt: Kvistgård-virksomhed stiger syv milliarder i værdi

Fyn For abonnenter

Biotech-firma i Odense blev kendt under corona: Fordobler millionoverskud efter testspurt

Erhverv

Analyse: Bankerne betaler ikke negative renter længere. Gør du?

Sydjylland

"Det viste sig at være helt nødvendigt med en oprydning": Spildevandsselskab har sagt farvel til top-direktør

Fyn

Sydfynsk cykelhandler i stort gear: Største overskud nogensinde

Annonce