Annonce
Sydjylland

300 nye job på vej: Schweizere vil bygge Europas største brintfabrik i Esbjerg

Med en milliardinvestering vil det schweiziske energiselskab H2 Energy Europe bygge Europas største PtX-anlæg i Veldbæk syd for Esbjerg – et anlæg, der skal bruge strøm fra vindmøller til at omdanne grøn elektricitet til brint, som kan bruges direkte i lastbiler og anden tung landtransport. Allerede i 2024 skal anlægget producere: Foto: Christer Holte/Business Esbjerg
Det schweiziske energiselskab H2 Energy Europe planlægger at investere et milliardbeløb i opførelsen af Europas største PtX-anlæg i Esbjerg, som efter planen skal stå klar i 2024 og vil skabe 200-300 arbejdspladser. Anlægget skal omdanne grøn elektricitet til brint, som kan bruges direkte i lastbiler og anden tung landtransport.

Esbjerg: I begyndelsen af året blev det offentliggjort, at Europas største PtX-anlæg var på vej til Esbjerg med kapitalforvaltningsvirksomheden Copenhagen Infrastructure Partners som bygherrer. Nu melder endnu et selskab sig på banen.

Af en pressemeddelelse mandag morgen fremgår det, at det schweiziske energiselskabet H2 Energy Europe har købt en stor grund i Veldbæk ved Esbjerg på 11 hektar. Igen er der tale om et Power-to-X-anlæg og igen overgår anlægget tidligere etableringer i Europa, men hvor de eksisterende planer går på et ammoniak-anlæg, vil det nye anlæg fokusere på et brint.

H2 Energy Europe vil med det største anlæg af sin slags i Europa omdanne strøm fra havvindmøllerne til brint, der kan bruges til den tunge landtransport. Virksomheden anslår, at etableringen af brintøkosystemet og hele forsyningskæden vil skabe mellem 200-300 nye, permanente arbejdspladser, når anlægget efter planen begynder produktionen i 2024.

Annonce

H2Energy

H2Energy har hovedsæde i Schweiz, hvor virksomheden producerer grøn brint og operationelt har 50 brintlastbiler samt et netværk af brinttankstationer. Det også er en del af planen, at brintlastbiler og brinttankstationer skal være en del af H2 Energy’s brintbaserede økosystem i Danmark.

- I Esbjerg er der de optimale forudsætninger i forhold til Power-to-X og brintproduktion. Først og fremmest er der en geografisk fordel på grund af placeringen i forhold til Nordsøens havvind, ligesom området også er godt placeret i forhold til eksportmuligheder til store industriområder i Tyskland og Nordeuropa, hvor en stor del af produktionen forventes at skulle være baseret på brint i fremtiden. Opførelsen af et brintanlæg i den størrelsesorden passer perfekt sammen med Danmarks PtX-strategi, og vi ser frem til at være en del af den strategi ved at skabe et grønt økosystem i Danmark. Der er forskellige forhindringer, der skal overvindes for at sikre omstillingen til brintlastbiler, deriblandt en fremskyndet konstruktion af brintrørledning, men i tæt samarbejde med den danske regering tror vi på, at det er muligt at gennemføre, udtaler Clifford zur Nieden, direktør i H2 Energy Europe i pressemeddelelsen.

Esbjerg bringer Danmark i front

Klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen hilser i meddelelsen H2 Energy Europe velkommen til Danmark.

Det planlagte Ptx-anlæg placeres i Veldbæk i samme område, hvor norske Quantafuels vil bygge en fabrik.

- Udmeldingen fra H2 Energy Europe er med til at skrive det nye kapitel i historien om Esbjerg som erhvervscentrum. Fra fiskeri og olieindvending er Esbjerg hastigt på vej mod en fremtid, der er med til at sætte streg under Danmark som en grøn stormagt. Nye grønne brændstoffer og brint er afgørende for fremtidens grønne samfund – ikke kun i Danmark, men også Europa og verden over. Teknologien indeholder store muligheder for både klimaet og erhvervslivet, og her er Esbjerg med til at bringe Danmark i front, siger Dan Jørgensen.

Annonce

Erfaren PtX-aktør

H2 Energy Europe er en erfaren aktør på Power-to-X-fronten, da virksomheden allerede producerer grøn brint i Schweiz og har 50 brintlastbiler på vejene, mens yderligere 1.600 forventes at blive leveret indenfor de næste fem år. Derudover har virksomheden et netværk af brinttankstationer i samarbejde med store aktører som Hyundai, Alpiq og Linde. Det er også en del af planen, at brintlastbiler og brinttankstationer skal være en del af H2 Energy Europe’s brintbaserede økosystem i Danmark.

- På sigt vil indførelsen af brintlastbiler hjælpe Danmark med at nå sine klimamål. Vi har en tostrenget plan, som indeholder et øjeblikkeligt fokus på at producere grøn brint i mindre skala ved udgangen af 2022, så de første brintlastbiler kan være på de danske veje. Det er efterfulgt af en potentiel implementering i massiv skala fra 2024, hvor det forventede 1GW-anlæg kan være fuldt operationelt, lyder det fra Clifford zur Nieden, direktør i H2 Energy Europe.

Annonce
Annonce
Østjylland

Dansk firstmover på genbrug af plast i opråb: Genanvend nu i stedet for at brænde plastik af

Annonce
Fyn

Podcast: Da Tokes datter måtte genoplives, gav han sig til at hjælpe andre

Annonce
Østjylland

Arkitektfirma skiftede navn for at komme mere i øjenhøjde med kunderne: Nu er de nomineret til pris

Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Droner bruges mere og mere til transport: Om ti år er de lige så almindelige som biler

Erhverv

Reick Møbler kørte fint forbi coronaen

Erhverv

Klumme: Er din direktør lønnen værd? Hvad med 155.000 kroner om dagen?

Erhverv

Klumme: 60 mio. kr. til digitalisering af SMV’er - Sådan får du del i puljerne

Erhverv

Klumme: Efter coronaen - Afviklingen af moms- og A-skattelån

Vestjylland

Se billeder: Velbesøgte messer for transport og entreprenørmaskiner

Annonce