Annonce
Erhverv

250.000 kubikmeter sand skal væk fra sejlrenden: Thyborøn Havn gør klar til offshore-eventyr

Thyborøn Havn har endelig fået tilladelse til at grave indsejlingen en meter dybere. Det åbner for helt nye forretningsområder. Foto: Thyborøn Havn
Udvidelser, modernisering og uddybning sætter Thyborøn i en stærk position i kapløbet om at blive gods- og servicehavn.

THYBORØN: Det er en festdag hos energiselskaber og vindmølleproducenter, når der bliver skrevet under på kontrakter om kæmpevindmøller på havet. Men det er i høj grad også en festdag for havnene, for ikke alene skal materialet til at bygge vindmøllerne sejles ud på havet i anlægsfasen; de gigantiske maskiner skal også serviceres året rundt i mange år frem af offshore-servicevirksomheder.

Og dét er noget, der giver aktivitet, beskæftigelse og kroner i kassen på og omkring havnene. For eksempel vurderes det at have skabt mindst 25-30 nye fuldtidsjob i Hvide Sande, da havnen blev valgt som servicehavn for havmølleparken ”Horns Rev 3”, cirka 20 kilometer vest for Blåvands Huk.

Både Esbjerg, Hvide Sande, Thorsminde, Thyborøn og Hanstholm har gjort sine hoser grønne i håb om at blive servicehavn for de næste store havmølleparker: Vesterhav Syd og Nord samt Thor. Og selv, hvis man ikke får hovedopgaven, vil der for alle vestkystens havne være gode muligheder for, at det kommer til at ”dryppe på degnen” i form af øget aktivitet.

Annonce

På havnekontoret i Thyborøn står personalet og tripper utålmodigt som galopheste i startboksen. De er bare så meget klar til øget aktivitet, efter brikkerne fra mange års langsigtet strategiarbejde begynder at falde på plads.

- Vi har opnået tre ISO-certificeringer. Vi har etableret nyt kajanlæg til offshore supply fartøjer, der er etableret nyt bunkringsanlæg til hurtig tankning af store skibe. Den gamle havn er blevet oprenset og har fået øget vanddybde og nye kajer. Designet af en dedikeret O&M base ligger klart til konstruktion. Der er lagt planer for en ny Limfjords-kaj. Og ikke mindst: Endelig har vi fået lov til at gå i gang med at uddybe sejlrenden, siger havnedirektør Jesper Holt Jensen og remser nyheder op, så journalistens notesblok er lige ved at selvantænde.

250.000 kubikmeter sand

Uddybning af sejlrenden vil bogstaveligt talt åbne Thyborøn Havn for helt nye kunder.

- Det har været meget længe undervejs, så det er virkelig stort for os. Nu overtager vi selv ansvaret for oprensning af kanalen, og samtidig har vi fået lov til at grave kanalen og sejlrenden helt ned til Sydhavnen en meter dybere, så der fremover vil være 10 meters vanddybde i indsejlingen til Thyborøn Havn. Dermed kan vi tage mod endnu større skibe, fortæller Jesper Holt Jensen.

Hvert år skubber Vesterhavet en million kubikmeter sand ind i Nissum Bredning, så ud over, at der skal fjernes 250.000 kubikmeter sand og et par hundrede tusinde kubikmeter ler for at gøre sejlrenden dybere her og nu, skal der fortsat sendes sandsugere ud et par gange om året for at fastholde vanddybden i Vesterhavets port ind til Limfjorden.

- Aftalen med staten indebærer, at vi vil aflevere noget af sandet til kystfodring. Resten vil blive brugt til at udvide kaj-arealerne, siger Jesper Holt Jensen, som glæder sig til, at arbejdet med at etablere den tredje kajudvidelse i den sydlige del af Thyborøn Havn, ud mod Limfjorden, snart går i gang.

Thyborøn Havn har reserveret plads på havnen til at servicere offshore-industrien. Håbet er at blive servicehavn for havmøller. Foto: Henrik Vinther Krogh/Thyborøn Havn

Projektet for uddybning af sejlrenden opnåede den endelige miljøgodkendelse i efteråret 2020. Det vil koste 20 millioner kroner, men pengene er en god investering, fordi det baner vej for nye kunder –forhåbentlig også nogle af de forjættede offshore-virksomheder.

- Vi har en hel projekt-kaj, som siden 2016 er dedikeret til offshore-virksomhed. Kajanlægget er velegnet til udskibning af hovedkomponenter, for eksempel til konstruktion af havvindmøller. Og offshore-folkene vil kunne få deres helt eget område, adskilt fra øvrige aktiviteter på havnen, fortæller havnedirektøren og tilføjer, at der også er et stort baglandsareal på 150.000 kvadratmeter med god plads til at oplagre materialer.

Annonce

Mere plads til bulk-gods

Plads på land er ofte en mangelvare i erhvervshavne, så Thyborøn Havn vurderer nøje, hvordan hver kaj-meter og tilhørende kvadratmeter landjord kan udnyttes optimalt.

- Traditionelt orienterer man sin markedsføring via landkortet. Vi ser på søkortet og aktiviteter i Nordsøen og kommunikerer med de lande, der ligger hele vejen rundt om Nordsøen på tværs af grænser. Der har vi en tæt dialog med kunder og mulige nye kunder, som fortæller os, hvad de har behov for. Og lige nu ser det ud til, at der kan blive behov for mere plads til bulkgods, altså for eksempel sand og grus og gods i big bags, fortæller Jesper Holt Jensen.


Det har også gavnet os selv internt, måske også mere, end vi havde forventet.

Jesper Holt Jensen, havnedirektør, Thyborøn Havn om ISO-certificering


Corona har gjort livet lidt mere besværligt, også for Thyborøn Havns ønske om at møde nye kunder. Det har til gengæld givet tid til at arbejde på de indre linjer i 2020, hvor havnen har opnået ISO-certificering inden for kvalitet, miljø og arbejdsmiljø.

- Det betyder rigtig meget, at vi kan dokumentere over for havnens kunder, at både vi og en ekstern certificeringsvirksomhed følger op på, at vi leverer den kvalitet, vi lover. Men det har også gavnet os selv internt, måske også mere, end vi havde forventet. Det har været meget værdifuldt, at alle 19 medarbejdere har været en del af processen, siger Jesper Holt Jensen.

Annonce

Ny kaj gør livet lettere

Det nye lossekajanlæg har især gjort livet lettere for fiskemelsfabrikken Triple Nine A/S, men den nye tilstødende kaj ved navn Oliekaj kan også benyttes af andre større skibe. Og apropos de store skibe, så er der kommet fart på tankningen af diesel til de kraftige skibsmotorer på den nye Oliekaj.

- Det nye anlæg til bunkring kan levere 1500 liter diesel i minuttet. Hidtil har bunkring foregået med bunkerbåde, men de har jo en begrænset kapacitet, så det har krævet flere ture frem og tilbage for at fylde de helt store skibes tanke, forklarer havnedirektøren.

Som om de mange forandringer ikke var nok, så er et andet projekt også netop kommet et skridt videre: For at beskytte Limfjorden mod oversvømmelser, skal et meget omfattende klimasikringsprojekt blandt andet sikre, at kanalen ud for Thyborøn skal indsnævres.

Foreløbig skal de syv kommuner i den vestlige del af Limfjorden arbejde videre med at finde 700 millioner kroner til finansiering af projektet. Der venter også et omfattende arbejde med miljøgodkendelse.

Annonce
Annonce
Østjylland

Dansk firstmover på genbrug af plast i opråb: Genanvend nu i stedet for at brænde plastik af

Annonce
Fyn

Podcast: Da Tokes datter måtte genoplives, gav han sig til at hjælpe andre

Annonce
Østjylland

Arkitektfirma skiftede navn for at komme mere i øjenhøjde med kunderne: Nu er de nomineret til pris

Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Droner bruges mere og mere til transport: Om ti år er de lige så almindelige som biler

Erhverv

Reick Møbler kørte fint forbi coronaen

Erhverv

Klumme: Er din direktør lønnen værd? Hvad med 155.000 kroner om dagen?

Erhverv

Klumme: 60 mio. kr. til digitalisering af SMV’er - Sådan får du del i puljerne

Erhverv

Klumme: Efter coronaen - Afviklingen af moms- og A-skattelån

Vestjylland

Se billeder: Velbesøgte messer for transport og entreprenørmaskiner

Annonce