AARHUS: Den århusianske gourmetrestaurant, Gastromé, er gået konkurs.
Det oplyser restauranten i pressemeddelelse.
Efter egen begæring er der afsagt konkursdekret over selskabet bag, og konkursen kommer på baggrund af den nedlukning, som corona det seneste års tid har tvunget restauranten ud i.
- Vi må bare erkende, at syv måneders nedlukning i de seneste 12 måneder, og stramme restriktioner i de måneder, vi har haft åbent, gør, at en restaurant som vores ikke kan overleve, siger Søren Jakobsen, der sammen med William Jørgensen har drevet Gastromé siden august 2014.
Søren Jacobsen, medejer af restaurant GastroméDet var jo ikke den her beslutning, vi havde drømt om, slet ikke set i lyset af, at vi føler, vi står bedre end nogensinde før
Han peger på, at den sidste politiske udmelding, hvor genåbningen af indendørs restauranter blev skubbet til 6. maj, var sidste dødsstød.
- Den genåbning var desuden uden tilkendegivelse af de kommende krav og begrænsninger, og alt i alt slukkede det alt håb, siger han.
Mangler penge til løn og husleje
Konkursen er begæret, da der ikke er penge i virksomheden til at betale lønninger til de ansatte og husleje til udlejeren.
Søren Jacobsen kan godt forstå, hvis folk undrer sig over det, fordi man mange steder kan læse, at restauranter får del i regeringens hjælpepakker.
- De hjælpepakker, der er tilgængelige, har ikke været tilstrækkelige i vores tilfælde, og i øvrigt er der lange ventetider på udbetalingerne, der gør, at man ikke kan planlægge, siger han.
Han ærgrer sig over, at det er kommet hertil:
- Det er vemodigt, men desværre har omstændighederne sendt os i gulvet. Vi er kendt for at arbejde hårdt for at få tingene til at lykkedes, men siden 9. december 2020 har vi ikke haft en reel mulighed for at arbejde os ud af den her krise.
Uvis fremtid men intakte drømme
Gastromé har siden februar 2015 haft én stjerne i Michelinguiden, og prognoser pegede på, at det gik i samme retning i år.
Hvad der nu skal ske, har Søren Jakobsen og William Jørgensen ikke tænkt over endnu. Først skal skuffelsen falde til bunds, forklarer Søren Jakobsen.
- Det var jo ikke den her beslutning, vi havde drømt om, slet ikke set i lyset af, at vi føler, vi står bedre end nogensinde før, siger han og fortsætter:
- Vi har en Michelinstjerne for femte år i træk, og vi scorer højt på gæsteanmeldelser. Vi føler, at vi har bevist, at vi kan lave mad og give vores gæster en uforglemmelig oplevelse, og hvordan det kan komme til at ske igen, ved vi ikke.
De to ejer også restaurant Atrium, beliggende i Hotel Royal, men denne er ikke omfattet af konkursen.