Annonce
Erhverv

Årets Varebil 2021 er - en lille dieselbil

Her bliver pressechefen for Renault Søren Hyltoft (th.) lykønsket af juryformand Andreas Lang Hedegaard med, at Renault Kangoo har vundet prisen som Årets Varebil 2021. Foto: Lars Krogsgaard
Ganske overraskende var det en dieselbil, som slog alle el-konkurrenterne, da et felt på 13 meget forskellige biler dystede om titlen som Årets Varebil 2021. For mens nogle favoritter skuffede fælt, var der andre, som overraskede ganske positivt

Varebiler: Årets Varebil 2021 hedder Renault Kangoo. Og det er en lille dieselvarebil. Det står klart, efter en jury af journalister har stemt om hvilken nye varebil der skal kåres som årets bedste nyhed.

Renaulten var i konkurrence med 13 andre biler, men endte med at tage prisen foran en lang række elbiler, som eller blev anset som det mest logiske valg. At det blev Renault Kangoo, som hører til i kategorien små varebiler – eller LCV (light commercial vehicle) var dog et logisk valg, som sagtens kan forsvares. Renault Kangoo kommer primo 2021 nemlig også som elbil. At den var en af de to mindste biler i feltet fik ingen betydning, og pressechefen var naturligvis glad for prisen.

- Jeg synes, at det er fortjent. Kangoo kommer med unikt system med sidedøren, og at den kommer i to længder og senere også som elbil, er med til at understrege, at den er innovativ. Jeg synes, at det er fantastisk, at den har vundet, fastslår Søren Hyltoft, der er pressechef hos Renault Danmark.

Annonce

Renault Kangoo er blot 4,48 meter lang og 1,86 meter høj i den korte udgave. Varerummet er 3,3 eller 3,8 m3. Det er ikke meget. Til gengæld ‘mangler’ bilen en midterstolpe på højre side, og det muliggør en lastemulighed, som er helt unik for biler på den størrelse.

Årets Varebil vandt blandt andet på den nyskabende løsning, at sidedøren kan åbnes brede, fordi bilen mangler en b-stolpe. Foto: Renault.

- Kangoo vinder for sin nyskabende måde at nytænke bagagerummet på, da det giver en brugervenlighed, vi ikke har set før. Dermed har den en helt ny anvendelse, og der er også en indbygget stigrum. Det er godt tænkt. Desuden kommer den som elbil næste år, siger en af jurymedlemmerne, Jørli Petersen, som har været med til kåringen siden man for første gang kårede Årets Varebil.

Kangoo vinder for sin nyskabende måde at nytænke bagagerummet på, da det giver en brugervenlighed, vi ikke har set før.

Jørli Petersen, medlem af juryen

For Renault betyder kåringen, at salget nok skal blive lidt større, end det ellers var ventet.

- Vi har ventet på den i lang tid, og vi kan bruge kåringen i markedsføringen aktivt. Vi får et produkt, som det ikke kun er os, der synes er fantastisk. Det er der også nogle som rent faktisk arbejder biler til dagligt, som synes, siger Rene Hyltoft.

De øvrige biler

På andenpladsen kom de mere regulære varevogne Opel Vivaro, Citröen ë-Jumpy, Peugeot e-Expert og Toyota ProAce, som reelt er den samme bil og bygger på samme teknik. Kun logoer og ganske få designelementer adskiller bilerne, og derfor var de under en fane. Firlingerne mødte op som forhåndsfavoritter, og det er blandt andet fordi de alle er eldrevne og har en rækkevidde på omkring 300 km.

Også VW Caddy, som er den direkte konkurrent til Renault Kangoo, endte i finalefeltet. Den er en ganske velkørende bil, men den manglede i dag den x-faktor, som Renault havde. I finalefeltet fik også Toyota Hi-Lux og elbilen Aiways U5 point.

Overraskende var det også for flere journalister, at den store, kinesiske Maxus e-Deliver 9 ikke endte i finalen. Sammen med Peugeot e-Boxer repræsenterede de de helt store varevogne med er 13 kubikmeter lastrum.

At de desuden er eldrevne med ca. 300 km. rækkevidde var også en vigtig faktor. Og her overraskede Maxus med at være et langt mere helstøbt produkt end e-Boxer, der virkede ekstremt ufærdig og langsom. Maxus slog Peugeot på alle parametre inklusiv pris, men det var ikke nok til at få den i finalen.

Vi skylder også at nævne Land Rover 110 med en sekscylindret dieselmotor, som med priser fra 469.463 kr. ex. moms nok skal blive et stor hit blandt jægere og på de danske gods. Det fortjener det ganske skønne køretøj.

Sådan kåres bilerne

Hvilke biler er med? Det har altid været svært at sætte at sammenligne pærer og bananer.

For i realiteten er der groft sagt tale om flere kategorier af biler, som skal sættes sammen på kryds og tværs. Men sådan er det også, når man kører Årets Bil, hvor en VW Up kan være i konkurrence med en Mercedes Limousine-bus.

Noget lignende er tilfældet i dag, hvor vi vælger at inddele bilerne i fem kategorier, som stort set kun har det til fælles, at de kører på gule plader.

Første kategori er de helt små varebiler. I dag er der deltagelse af Renault Kangoo og VW Caddy.

I kategori nummer to kan man tale om de ombyggede personbiler. Her kan alle biler i princippet deltage, men der er i dag deltagelse af Ford Mustang Mach-e, Land Rover Defender og Aiways U5, som kan være særligt interessante som varebiler.

Så har vi den almindelige varebils-kategori, som er den, der bliver solgt flest af i Danmark. Dagens deltagere i denne kategori er Peugeot e-Expert, Citroën e-Jumpy, Toyota ProAce Electric og Opel e-Vivaro, som alle er baseret på samme platform og kabine, men der blot har forskellige designelementer. De fire biler er reelt samme bil.

Så er der de lidt større varevogne, som i dagens kåring består af Peugeot e-Boxer samt den kinesiske Maxus U5. Begge er elbiler med en rækkevidde på cirka 300 km.

I den sidste kategori finder vi pick-up’erne. Der var deltagelse af Isuzu D-Max og Toyota HiLux.

Ved selve kåringen udvælger alle juryens først deres fem favoritter. Efter optælling bliver kommer de fem mest populære i finalen, hvorefter juryen igen individuelt fordeler 25 point til de fem biler. Alle biler skal have point, ingen må få det samme antal point og højst 10 point må tildeles den enkelte bil.

Der skal også nok være kunder til dagens sjoveste og hurtigste el-varebil, en Ford Mustang Mach-e, som med sine 351 hk i testbilen og en pris fra 330.000 kr. uden moms (251 hk.) formentligt vil få det til at klø i tegnebogen hos landets håndværksmestre.

Annonce
Annonce
Østjylland

Dansk firstmover på genbrug af plast i opråb: Genanvend nu i stedet for at brænde plastik af

Annonce
Fyn

Podcast: Da Tokes datter måtte genoplives, gav han sig til at hjælpe andre

Annonce
Østjylland

Arkitektfirma skiftede navn for at komme mere i øjenhøjde med kunderne: Nu er de nomineret til pris

Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Droner bruges mere og mere til transport: Om ti år er de lige så almindelige som biler

Erhverv

Reick Møbler kørte fint forbi coronaen

Erhverv

Klumme: Er din direktør lønnen værd? Hvad med 155.000 kroner om dagen?

Erhverv

Klumme: 60 mio. kr. til digitalisering af SMV’er - Sådan får du del i puljerne

Erhverv

Klumme: Efter coronaen - Afviklingen af moms- og A-skattelån

Vestjylland

Se billeder: Velbesøgte messer for transport og entreprenørmaskiner

Annonce