Annonce
erhvervplus

Årets Bil 2021: Her er finalefeltet - men hvem er favoritten?

Kollega Anders Berner fra Bilbasen tager et kig på VW ID.3, Skoda Octavia og Seat Leon, som er blandt de mange biler, der står klar til en prøvetur. Foto: Vincent Byakika
De syv bedste biler i Danmark er blevet udvalgt af en erfaren gruppe danske motorjournalister. Det var et bredt og interessant felt uden de helt oplagte favoritter.
Annonce

KÅRING: Giver det mening at sammenligne en lille bybil som Hyundai i10 med en potent bjergklatrer som Land Rover Defender med 400 hk., og derefter konkludere, hvilken en der er bedst?

Tja. Faktisk vil det være en lettere opgave at sammenligne æbler og pærer, for i dette tilfælde er det nærmest som at sammenligne et æble med en stol.

Alligevel samles medlemmerne af Danske Motorjournalister årligt ved FDM Jyllandsringen gennem to dage, og her finder de frem til finalefeltet på syv biler, som skal dyste om æren at være Årets Bil 2021 ved på skift at køre i bilerne, som de fleste har prøvet på forhånd, men som alligevel står klar til umiddelbar sammenligning.

Således også i år, hvor feltet bestod af 26 kandidatmodeller og i alt 54 biler, som hver især har deres eget særkende.


Det mest interessante i år er det stigende antal elbiler. Otte forskellige blev det til i år, og det betyder også, at vi skal til at vænne os til nye bilmærker fra Kina.


I år var feltet særligt interessant efter sidste år, hvor der faktisk aldrig rigtigt var nogen tvivl om, at Tesla 3 var en gamechanger og suverænt blev Årets Bil. Ikke kun i Danmark, men også i flere lande i Europa.

Og lad det være sagt med det samme: Feltet var ikke kun bredt i år, det er også meget åbent. Således var den eneste bil, der bliver talt om som en mulig favorit den nye, tyske VW ID.3.

Hypen omkring den har da også ganske markant. Det er den vigtigste bil for VW i årtier, og den skal være med til at genoprette tyskerne fra Wolfburgs ry efter nogle år med biler, der ikke lever op til vanlig standard. Og det er følgende konversation et godt eksempel på.

Annonce

Hvilken Golf?

På et tidspunkt i løbet af andendagen var de fleste ved at være godt igennem feltet, da jeg spørger en af de mere erfarne kollegaer, om han foretrækker Audi A3, Skoda Octavia eller Seat Leon, som alle er baseret på samme platform og teknik.

- Det sjove er, at du ikke engang tager den nye VW Golf 8 med i ligningen. Men det kan jeg sådan set godt forstå, griner han og fortsætter:

- Jeg kan godt lide både Skoda Octavia og Seat Leon, og Golfen er jo nærmest 60.000 kroner dyrere. Jeg hælder faktisk mest til Seat Leon, fastslår han, og det er han ikke ene om at synes.

Udpluk fra feltet

Tre af de sjove

  • Mini Cooper SE
  • BMW 4-serie
  • Cupra Formentor

Tre boblere

  • Skoda Octavia
  • Peugeot 208
  • Aiways U5

Tre der manglede

  • Mercedes GLB
  • Porsche Taycan
  • Polestar 2

Golf ender således ikke i finalefeltet, men det gør Leon til gengæld. Der er også store forhåbninger til den nye VW ID.3, som de første danskere allerede har fået leveret.

Generelt fører alle vi motorjournalister, som alle kører i mellem 50 til 125 biler årligt, samtaler på kryds og tværs gennem begge dage, når vi nu ikke lige kører i bilerne og sammenligner el mod benzin, diesel og hybrider i forskellige varianter.

Annonce

Kineserne kommer

Det mest interessante i år er det stigende antal elbiler. Otte forskellige blev det til i år, og det betyder også, at vi skal til at vænne os til nye bilmærker fra Kina.

MG er for eksempel overgået fra at være en britisk elegantier til en familievenlig prisbasker med ren elmotor. Et af de absolut mere spændende biler i feltet var også kinesiske Aiways, som debuterer med deres U5. Den kommer til salg senere i år og bliver interessant at følge.

De mødte op med en bil, som delte vandene, men alle var enige om, at den er interessant og så flot og fin ud i kabinen. Og så var der voldsomt meget plads på bagsædet.

Den kan med sine 400 kilometer rækkevidde og en pris, som ser ud til at ende på 300.000 kroner med masser af udstyr blive en taxafavorit i fremtiden.

Gennem to dage kører 22 medlemmer af foreningen Danske Motorjournalister i 54 biler og stemmer hver især til sidst på deres favoritter til finalefeltet i Årets Bil 2021. I år er feltet på syv biler. Foto: Vincent Byakika

Ingen af de to kinesere var dog gode nok til at ende i finalefeltet. Til gengæld fik Renault en plads med deres plug-in-hybrid i den nye generation af Captur.

Det samme gjorde køreglade BMW 4-serie, og den nuttede og byvenlige Honda E, som er 100 procent elektrisk. I finalen bliver der ligeledes gensyn med den ganske velkørende Toyota Yaris, den ligeledes velkørende Seat Leon og allrounderen Peugeot 2008, som alle formentligt også stemte på, da den også kommer som ren elbil.

Og så endte det også med, at VW ID.3 kom i finalen. Nu er spørgsmålet bare, om den kan leve op til hypen.

Danske Motorjournalister mødes igen i slutningen af november, hvis forholdene tillader det, og der vil årets bil endeligt blive kåret. Til den tid kan meget se anderledes ud blandt favoritterne i finalefeltet, hvis bilafgifterne bliver ændret væsentligt.

De kom i finalen

  • BMW 4-serie
  • Honda e
  • Peugeot 2008
  • Renault Captur
  • Seat Leon
  • Toyota Yaris
  • VW ID.3
Annonce